Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Åbent brev til Læger uden Grænser: Det skal mine penge ikke gå til

Jeg er skuffet over jeres partiskhed. Det er ikke det, jeg forventer af en uafhængig lægeorganisation.

Stig Leerbeck, bidragyder til Læger uden grænser, Varde

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg yder fast bidrag til jer og har altid stolet på, at mest muligt kanaliseres derhen, hvor det giver mest mening. Og jeg har altid beundret jeres personale, der ofte sætter deres sundhedsmæssige karrierer på pause for at yde et bidrag i et af verdens brændpunkter. Jeg har aldrig før nu betvivlet jeres neutralitet. Men nu har I bekostet et brev til mig, hvori den internationale generalsekretær udtaler sig meget skråsikkert om Israels intentioner i Gaza. Jeg håber, vi er enige om, at netop når debatten bliver så skinger som om krigen i Gaza, er det absolut nødvendigt, at man holder sig til fakta. Det gør man ikke, når man påstår, at Israel med vilje ønsker at slå hele det palæstinensiske folk ihjel. Når man med overlæg og mod bedrevidende dæmoniserer et helt folk, gør man sig til medansvarlig for den polarisering og afsporing af den offentlige debat, vi ser.

Jeg vil fortsat yde mit beskedne bidrag, men vil I godt undlade at spilde flere af de indsamlede penge på at sprede falske narrativer, som i bedste fald ødelægger den demokratiske samtale og i værste fald øger den katastrofe, vi ser nu. I kan i hvert fald spare portoen til min adresse.