Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Ole Birk Olesen – det er ikke fåreavlerne, men ulven, der skal fjernes

Det er en klokkeklar ommer, når LA-politikeren udskammer de forkerte.

Asger ChristensenMEP, (V)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi kan vælge at plastre vores natur til med dyre, bureaukratisk besværlige og ineffektive ulvehegn for at holde dem ude. Eller vi kan vælge at tage fat om nældens rod og reducere antallet af hærgende ulve i Danmark. I et interview i denne avis 8/7 er det helt tydeligt, at Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance sammen med Dyrenes Beskyttelse ønsker den første løsning.

Med mini-trepartsaftalen, som regeringen lancerede i sidste uge, er det blevet muligt som fåreavler at få kompensation for sine ulveskamferede får, hvis man er et sted, hvor det ikke er muligt at opsætte et ulvesikret hegn. Selvom det ikke er min ideelle løsning, så er det dog et skridt i den rigtige retning, da det tilgodeser fåreavlerne og også tager noget realisme fra virkeligheden med i betragtning.

Det kan jeg nu forstå, at Ole Birk Olesen bestemt ikke mener, er en god idé. Til JP siger han: »Hvis der er en fåreavler, der er ligeglad, synes jeg ikke, regeringen skal give dem støtte til at købe nye dyr og sætte dem ind på arealet.« Og Ole fortsætter: »Hvis fåreavleren så siger, at det ikke er muligt at sikre dyrene på arealet, så skal myndigheden svare, at man ikke kan have dyr på det areal.«

Først og fremmest kender jeg ikke én eneste fåreavler, der er ligeglad med at komme ud til dræbte og skamferede får. Tværtimod, så findes der ikke mange ting, der er værre for en fåreavler end at se lidende og dræbte dyr – det skærer simpelthen direkte i hjertet på dem, der vier deres liv til at være fåreavlere.

For det andet må det aldrig blive sådan, at vi mennesker skal indordne os, at der indvandrer ulve i massevis til den danske natur. De danske fåreavlere skal have mulighed for at fortsætte deres erhverv uden at være bange for, hvilket syn de skal stå op til om morgenen, og uden at skulle slås med de danske myndigheder, skulle de stå i den forfærdelige situation, at de har skambidte dyr.

Tværtimod skal vi være langt bedre til at regulere ulven, så vi alle kan være her. I Europa-Parlamentet har vi stemt en ændring igennem i Bern-konventionen, så vi nu har en lavere beskyttelsesgrad på ulven. Med andre ord: Nu kan vi faktisk give mulighed for at regulere ulven, hvis vi bare har viljen til det – det gør de med stor succes i Sverige. Så for en gangs skyld kan vi faktisk lære noget af Sverige.

Så, Ole Birk Olesen, det er simpelthen en ommer – i stedet for at udskamme fåreavlere, plastre vores land til i hegn og kræve, at vi mennesker indordner os på ulvens præmisser, så skal vi tage fat, hvor det faktisk gælder – i antallet af ulve, der lusker rundt i den danske natur. Sværere behøver det ikke at være.