Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Ungdomskort til alle? Ikke hvis du har værktøj i tasken

Vi er ikke mindre unge end gymnasieeleverne. Vi har bare valgt værktøj og praksis frem for de tykke lærebøger – men det betyder ikke, at vi skal betale mere for at komme frem i livet.

Oliver GabrielsenKøleteknikerlærling, København K

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Når du tager bussen om morgenen, sidder du måske ved siden af én som mig. En ung lærling iført arbejdstøj, værktøj i tasken og morgenens første kaffe i hånden. Jeg skal ikke til en forelæsning eller en samfundsfagstime – jeg skal ud og arbejde. Jeg skal lære mit fag i praksis, holde samfundets hjul i gang og blive en del af fremtidens faglærte arbejdskraft. Men jeg betaler mere for rejsen end dig, der sidder ved siden af mig. Det er absurd.

Unge på gymnasier og videregående uddannelser kan få ungdomskort, så de kan komme billigt frem og tilbage. Det kan vi ikke som lærlinge. Vi betaler op mod 60 pct. mere – bare for at tage på vores læreplads og uddanne os. Det er hverken rimeligt eller logisk. Vi bliver straffet for at vælge en erhvervsuddannelse, selvom det er os, som erhvervslivet skriger på.

Min billet koster minimum 24 kr. hver vej. Som førsteårslærling tjener man 82 kr. i timen. Mange af os bor ude, og vi har ikke adgang til de samme kollegier som vores venner, fordi vi i nogens øjne ikke går på en fin nok uddannelse. Økonomien er stram, og transportudgifterne bider hårdt. Det bliver en stopklods for det ungdomsliv, vi også burde have ret til. Vi vil også kunne være spontane, tage med vennerne ud, leve et liv med lidt fart over feltet – uden at skulle regne på, om vi har råd til bussen hjem.

Det er ikke et spørgsmål om luksus. Det er et spørgsmål om ligestilling. Vi er ikke mindre unge end gymnasieeleverne. Vi er bare på en anden vej. Vi har valgt værktøj og praksis frem for de tykke lærebøger – men det betyder ikke, at vi skal betale mere for at komme frem i livet.

Vi er dem, der møder tidligt for at holde hjulene i gang. Vi er fremtidens fagfolk – og vi er dem, Danmark mangler. Som den mindste tak burde vi kunne få et ungdomskort. Det vil få flere i en faglært retning. Det er ikke for meget at bede om. Det er sund fornuft. Uanset om tasken er fyldt med værktøj eller tykke lærebøger.