Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Heldigvis stiger prisen på oksekød

En prisstigning på oksekød er både godt for klimaet og for producenterne.

Erik Humblebug, debattør, Randers

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I Folketinget gør Inger Støjberg fra Danmarksdemokraterne Mette Frederiksen opmærksom på et løfte om, at det i fremtiden ikke skal være dyrere at lave spaghetti med kødsovs. Nu er der lagt en symbolsk afgift på én krone på oksekød. Den betyder ikke noget for klimaet. Men den gør tysk oksekød en krone billigere end dansk oksekød.

Nu håber jeg, at der er tale om rent drilleri fra Inger Støjberg. For vi skal ikke ind og give afgiftsrabatter på et produkt, som er et af de mest belastende produkter for klimaet. I klimaregnskabet er det langt bedre at spise svine- og kyllingekød. Det mest klimavenlige er naturligvis stadigvæk slet ikke at spise kød. Hvis du har et fast madbudget, er der ikke råd til så meget oksekød, når prisen stiger. Derfor kan prisstigningen godt indebære en ekstra kødløs dag for at få budgettet til at hænge sammen.

I min private husholdning fylder mælkeprodukter betydeligt mindre end for et par år siden. De stigende priser har fået mig til at se det som en luksus at købe en pakke smør eller en halv liter fløde. Jeg spiser også oksekød, men sjældent.

Det er ikke en menneskeret at kunne købe hakket oksekød til spaghetti med kødsovs. Til gengæld er det en stor fordel for klimaet, hvis vi spiser mindre oksekød. Og en fordel for producenterne, hvis vi stadig gør det. Derfor er vi faktisk i en ideel position. For uden en afgift vil salget af oksekød gå ned, mens prisen vil gå op. Der vil være færre producenter af mælk og af oksekød. Til gengæld vil det være lettere at klare sig for danske mælkeproducenter.

Eksemplet viser, at markedet selv har formået det, som politikerne ikke har formået. For vi kan ikke både reducere CO2-udslippet fra dansk mælkeproduktion og samtidig holde hånden under priserne. Landmændene er bedre til at tilpasse sig markedet end tvetydige signaler fra politisk hold. Derfor, Inger Støjberg: Hold dig fra at blande dig i markedet for oksekød. Der er allerede kommet en god løsning.