Hvad dælen nøler I efter?
Ufatteligt, at der føres strudsepolitik, når det kommer til at iværksætte helt oplagte initiativer og handlinger, der kunne øge Danmarks kampkraft ved brug af Hjemmeværnet.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Selv om der er krig lige uden for vores dør, og den sikkerhedspolitiske situation ikke siden Den Kolde Krig har været mere alvorlig end nu, tøver de instanser, der kunne gøre noget her og nu, med at handle.
Sammen med andre gode kræfter har jeg siden før jul sidste år forgæves forsøgt at råbe politikere, udvalg og andre op i ønsket om at iværksættelse handlinger, der straks kunne sikre Danmark bedre end hidtil. Indtil nu dog desværre forgæves.
Jeg taler om at gøre Hjemmeværnet mere effektivt og kampklart, herunder at investere i nyt udstyr og materiel samt nytænke dets opgaver og mulige indsættelser.
Nogle af initiativerne har været skriftlige henvendelser til Forsvarsministeriet og Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, foretræde for Forsvarsudvalget og personlige henvendelser til medlemmer af Folketinget.
Fra formanden for Forsvarsudvalget, Rasmus Jarlov, fik jeg et pænt svar om, at udvalget på baggrund af min henvendelse havde besluttet at gennemføre en høring om Hjemmeværnets fremtid, samt at han havde kontaktet Forsvarsministeriet og Hjemmeværnskommandoen og anmodet dem om at deltage i den kommende høring.
Ved gentagne henvendelser og spørgsmål om, hvornår den omtalte høring skulle finde sted, har jeg kun fået henholdende svar.
Ved foretræde for udvalget den 13. marts sammen med formanden for Folk & Sikkerhed, fhv. kontreadmiral Torben Ørting Jørgensen, fik vi desværre heller ikke et konkret svar på, hvornår høringen vil finde sted. Til trods for at forslaget var stillet før jul 2024.
Tilsyneladende er der problemer med at få Forsvarskommandoen og Hjemmeværnskommandoen til at stille op og bidrage til høringen.
Statsministeren, forsvarsministeren og ministeren for Samfundssikkerhed og Beredskab benytter enhver mulighed til at fortælle, hvor alvorlig situationen er. Men når det kommer til at igangsætte handlinger og løsninger, der ligger lige for, tøves der i stedet for at handle. Statsministeren siger køb-køb-køb, så det forekommer derfor selvmodsigende grænsende til hykleri, at man bliver ved med at sidde på hænderne i stedet for at gennemføre den nødvendige høring og straks tage fat på at få gjort Hjemmeværnet klar til kamp og operativt på et helt andet niveau end hidtil.
Hjemmeværnet oplever den største vilje og tilslutning i nyere tid med bl.a. 1.600 flere frivillige bare i det seneste år. Kom nu i gang – det kan kun gå for langsomt.