DR's krav om login for at kunne se dens udbud provokerer mig
Login-krav kan meget vel være i strid med EU-regler om databeskyttelse.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
For tiden er DR ved at indføre tvungent login, hvis man vil benytte sig af dens digitale tilbud. Denne begrænsning oplever jeg som både urimelig, overflødig og stærkt provokerende med dets betydelige element af tvang. Det er derfor et punkt, der burde tages op politisk.
Formålet er overvågning og akkumulering af personlige data. Simpelthen. DR’s begrundelse lyder ganske vist, at det skyldes, at det er, »fordi vi gerne vil sikre, at danskerne får det bedst mulige DRTV«. Hvis alle Danmarks Radios brugere benytter login, når de streamer, kan Danmarks Radio levere et bedre resultat samt målrette til den enkelte bruger, må vi forstå.
Man bliver helt varm om hjertet, når man hører denne omgang DR-poesi. Jeg tror, vi er mange, som helst er fri for DR’s omsorg og ønsker at se tv, uden at DR overvåger os. Og tvungent login er i øvrigt fuldstændig overflødigt, da danskerne som bekendt betaler til DR over skatten.
Jeg ønsker ikke at stille en mailadresse til rådighed for dette projekt. DR lægger stor vægt på en samtykkeerklæring som en del af login-processen.
Af EU’s Databeskyttelsesforordning, artikel 4, nr. 11 fremgår: »Enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse, hvorved den registrerede ved erklæring eller klar bekræftelse indvilliger i, at personoplysninger, der vedrører den pågældende, gøres til genstand for behandling.«
Frivillighed står altså centralt i begrebet samtykke. Når DR forlanger registrering af bruger-id, har man jo ikke et reelt og frit valg: et nægtet samtykke medfører negative konsekvenser i form af en rigid, begrænset tilgang til DR. Manglende login giver kun adgang til en udsendelse, når den programmæssigt sendes, f.eks. TV-Avisen kl. 18.30. Jeg vil ikke kunne vælge at se den på et andet tidspunkt. Altså en meget væsentlig begrænsning.
Spørgsmålet er, om ikke DR’s loginkrav er i strid med EU’s dataforordning, idet samtykket (mailadresse eller samtykke) ikke er afgivet frivilligt, og borgeren ikke har et reelt valg.
DR’s direktør for Strategi og Brugere, Lasse Bastkjær Jensen, har heller ikke været i stand til at give en fornuftig begrundelse for DR’s loginkrav.
Gid man som bruger af DR kunne slippe for overflødig beskæftigelsesterapi for DR’s ledelseslag.