Fortsæt til indhold
Debatindlæg

I vil have flere i arbejde. Jamen så støt os, der er udfordret

Regeringen spænder ben for sig selv, når mange ikke får støtte til at komme igennem et studieliv.

Bjarke Egebo KoltzeStudent, HF-Neurodivergent, København

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Alle snakker om det, især dem inde på Christiansborg: Nu skal flere i arbejde.

Vejen går som altid gennem uddannelse, men hvordan i al verden vil politikerne have, at vi gør det, hvis ens pande har mødt muren allerede på første semester på ens ungdomsuddannelse, og hvor man aldrig har følt, at man passede ind i et klasseværelse?

Jeg er så heldig at have været på en særlig hf-fagpakke, hvor jeg har fået sps-støtte med en særlig mentorstøtteordning.

Sps står for specialpædagogisk støtte – en støtte, man kan få, hvis man har dokumenteret særlige udfordringer som f.eks. en funktionsnedsættelse, der gør, at man ikke har mulighed for at tage en uddannelse på lige fod med andre elever.

Flere gang har jeg sagt, at »uden min sps-mentor var jeg aldrig nået så langt«, og det vil jeg blive ved med at gøre, fordi det er så sandt, som det er sagt.

Samtidig har jeg jo også set på mine andre klassekammerater, hvordan de virkelig har udviklet sig blot på et par år i en meget positiv retning, hvor vi snart kan stå på egne ben i et videre uddannelsesforløb.

Så heldige er desværre langtfra alle studerende, og mange bliver klemt i deres ungdomsuddannelse, og en stor del kan nemt ende med at droppe ud.

Og det er så synd, hvis nogle ikke får en god start, fordi der er så mange af os, som også har rigtig meget at byde på.

Men det sker, fordi staten ikke giver nok økonomisk støtte til skolerne, og nogle gange også, fordi flere ikke har kendskab til, at sådan et tilbud eksisterer.

Der er også en mere strukturel udfordring i den måde, sps er skruet sammen på, når den afholdes af ansatte på en uddannelsesinstitution. Uden at gå for meget i indviklede detaljer betyder det, at sps kan betyde en budgetmæssig usikkerhed for uddannelsesinstitutionen.

Alle har lige meget ret til at gennemføre en uddannelse, og i et land som vores er det det mest økonomisk rentable og det eneste, der er det danske velfærdssamfund værdigt!

I en tid, hvor der bliver snakket om, at flere skal i arbejde og ud i samfundet, skal politikere få pengepungen op og få puttet lidt flere penge i uddannelsessystemet – også til sps, så de, der har behov, kan få den nødvendige støtte til at gennemføre en uddannelse på en værdig måde.