Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Kære højrefløj, synes I virkelig, tiden er til splittelse?

Det gør ikke noget godt at kalde andre landes befolkninger for »røverbander«.

Stine BosseSpidskandidat til Europa-Parlamentet, (M)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg fik nær kaffen galt i halsen, da jeg forleden så en video fra Dansk Folkeparti.

Videoen tager afsæt i en afstemning i Europa-Parlamentet om, hvorvidt EU-landene Rumænien og Bulgarien også skal have adgang til Schengen.

I videoen bliver der sagt, at Dansk Folkeparti var de eneste, som stemte nej til, at »røverbander fra Bulgarien og Rumænien« nu får fri adgang til Danmark.

Det er rigtigt, at Dansk Folkeparti stemte nej – men det gør de næsten til alt, der stemmes om i EU.

Hvad der til gengæld ikke er rigtigt, er, at røverbander fra Rumænien og Bulgarien er et problem i Danmark. Desuden er det en utrolig stigmatiserende og splittende retorik, når man kalder et helt lands befolkninger for »røverbander«.

Skulle vi ikke søge samarbejdet i stedet? Og måske også få lidt fakta ind i debatten?

Fakta er nemlig, at både Rumænien og Bulgarien siden 2011 succesfuldt har gennemført Schengen-evalueringsprocessen og opfyldt alle lovmæssige og operationelle betingelser, der er nødvendige for at komme med i fællesskabet. De har taget enorme skridt, og de har vist, at de gerne vil Europa modsat for mange år siden, hvor man i de lande kiggede mod Rusland.

Når de lande viser, at de faktisk gerne vil os, skal vi så bare skubbe dem væk? Eller skal vi gå den anden vej og forsøge at skabe fællesskaber, som både tjener Danmark og Europa? Jeg hælder helt klart til det sidste.

Europa-Parlamentet, Europa-Kommissionen og et overvældende flertal af medlemsstaterne har givet klare og gentagne budskaber om, at Rumænien og Bulgarien hører hjemme i Schengen på både tekniske og juridiske meritter. Den enorme fordel ved fri bevægelighed inden for Schengen-området nægtes lige nu rumænske og bulgarske borgere uden rimelig årsag eller forklaring.

I min optik er det diskrimination, som vel kun kan distancere borgerne fra Rumænien og Bulgarien her få måneder før EU-valgene.

Det er den forkerte vej at gå.

Vi er stærkest, når vi står sammen, og i disse tider, hvor Rusland prøver at splitte EU internt, skal vi gøre meget mere for at stå sammen.