Det er Østjylland, ikke Paris-Dakar: Ingen kører på E45 for sjov
Det er noget af en oplevelse at køre på den østjyske motorvej. Og ikke nødvendigvis nogen rar oplevelse.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
For et par uger siden var jeg med min lille familie en tur i Aarhus på både café og museumsbesøg, og vi begav os derefter hjemad i sydgående retning på E45.
Det er en tur, som kræver både dristighed, listighed og hurtighed.
Alle i bilen undtagen mig som bilens fører sad mætte af indtryk og summede over dagen og kastede måske et blik eller to på deres telefoner.
Ret pludseligt foretog jeg en hurtig undvigemanøvre, og min søn på bagsædet råbte: »Sig mig – er du med i Paris-Dakar-rallyet, mor?«
Det var jeg selvfølgelig ikke, men jeg var nødt til at undgå en større katastrofe ved ikke at køre direkte ned i et stort hul i asfalten. Et hul, der desværre ikke kun er et af på E45.
Motorvejen er efterhånden så fyldt med huller, at den mest af alt giver mindelser til fortidens hulkort.
Nok er Vejdirektoratet ved at udvide E45 til tre spor i begge retninger, og det skal nok blive fint, når det færdige resultater er klar til brug om nogle år, men det er jo helt urimeligt i mellemtiden at lade den eksisterende vej falde fuldstændig fra hinanden og samtidig sætte bilisters og lastbilchaufførers liv på spil.
Det bliver nok desværre en rejse, der er fyldt med bump og huller på vejen, og en med høj sandsynlighed for trafikulykker.
Efter henvendelser til både Vejdirektoratet og Transportministeriet er det trist at modtage et trivielt svar om, at vind og vejr denne vinter har været særligt hård ved vejene, og at Vejdirektoratet dagligt fører tilsyn med E45 og udbedrer skaderne.
For det er virkelig svært at få øje på.
Jeg mener, at Vejdirektoratet har et noget afslappet forhold til de tusindvis af bilister, der dagligt sætter deres liv på spil, og som jo samtidig er skatteydere, der betaler til Vejdirektoratets eksistens.
Vejdirektoratet bryster sig af at udvikle Danmarks infrastruktur og binde landet sammen og være garant for trafiksikkerhed.
Hmm – dertil vil jeg bare sige, at ingen, absolut ingen, kører ud på E45 for sjov.