Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det er ikke, fordi I vil af med monarkiet i Danmark, vel?

Hold nu op med at komme med alle mulige forslag og gode råd til det nye kongepar. De ved, hvad de gør.

Willy Aakjær JacobsenPensioneret major, Frederikssund

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Danmark har fået et nyt kongepar, Hans Majestæt Kong Frederik X og Hendes Majestæt Dronning Mary. Begge har for mig at se for længst bevist deres værdi for Danmark, og det er min vurdering, at de har befolkningens støtte.

Men ikke så snart har de indtaget deres position som Danmarks kongepar, før det vælter ind med forslag til, hvordan de bør varetage deres embede samt ”modernisere” disse i forhold til deres forgængere i embederne.

Hurtigt efter de havde sat sig på tronen, flød pressen over med forslag til størrelsen af apanagen, samt at der burde være fuld offentlig indsigt i denne, samt hvad den bliver brugt til. Hvorfor dog det? Jeg har fuld tillid til, at Folketinget har den nødvendige indsigt, og det er mit indtryk, at apanagen forvaltes fornuftigt.

Nu kommer så næste forslag til ”forbedring”: afskaffelse af titlen som ”Kongelig Hofleverandør” til særligt udvalgte firmaer, der oppebærer deres titler som resultat af et usædvanligt godt arbejde med kvaliteten af de produkter, de sælger. Hvor lavt kan det blive?

Det er mit klare indtryk, at kongeparret varetager sine opgaver på bedste vis støttet af dygtige folk, herunder politikerne på Christiansborg.

Det ville klæde den allestedsnærværende presse, herunder JP, at lade Danmarks nye kongepar få lov at passe sine opgaver i stedet for at ”klogeåge” den på en for mig helt upassende vis, herunder med alle mulige forslag til ”forbedringer”.

Det er min overbevisning, at Danmarks kongepar får god rådgivning i enhver henseende.

For man ønsker forhåbentligt ikke at afskaffe monarkiet i Danmark, vel?