Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vender Isam Bachiri sagen på hovedet?

Måske er det et fatamorgana, når jeg ser Netanyahu-administrationen i gang med en etnisk udrensning af det palæstinensiske folk – men jeg tror det ikke.

Ole BerthelsenSanger/sangskriver, Kongerslev

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Niels Larsen skrev i JP forleden, at han ser et fatamorgana i Isam Bachiris fremstilling af hændelserne i Gaza: Hvis blot araberne havde accepteret FN’s fredsplan i 1948, ville der have været fred i området i dag. Det er desværre at foregribe historiens gang. Man kunne jo også lave det tankeeksperiment, at hvis attentatmanden havde skudt forbi sit mål i Sarajevo i 1914, ville vi have undgået verdenskrige, grænsedragninger og oprettelse af nye stater og mandatområder.

Læsere af denne avis vil genkende den danskfødte israelske bosætter Motti Isaak, der bor i hjertet af Israels land “Judæa-Samaria” – Vestbredden, hvor han står bag oprettelsen af fire ulovlige bosættelser: »Vi skal passe på Israel, som Gud i Bibelen har lovet til Abrahams slægt, jøderne. Det må selv dem, der ikke tror på Bibelen, kunne forstå,« udtaler han til avisen. At hævde retten til land med våben med henvisning til en gammel overlevering med tusinder af år på bagen må henhøre under religiøs ekstremisme. Skal vi endelig medregne bibelskrifterne i retten til Israels land, må vi huske på Moses, der ifølge Det Gamle Testamente fik overdraget De 10 Bud fra Vorherre selv med påbuddene: »Du må ikke slå ihjel« og »Du må ikke begære din næstes hus«.

Måske er det et fatamorgana, når jeg ser Netanyahu-administrationen i gang med en etnisk udrensning af det palæstinensiske folk – men jeg tror det ikke. Gengældelseskrigen efter terroristaktionen den 7. oktober synes helt ude af proportioner. Op mod 20.000 civile palæstinensere er dræbt, og mere end en million fordrevet med hungersnød og epidemiske sygdomme som uundgåelig følgevirkning. Så vender Isam Bachiri sagen på hovedet, når han udtrykker, at apartheidstaten Israel udøver skamløs fordrivelse og bombardementer i krigsforbryderiske dimensioner? Nej, det synes jeg faktisk ikke.