Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Jeg har aldrig oplevet noget lignende

Seks polititjenestemænd er end ikke søgt varetægtsfængslet trods meget alvorlige sigtelser. Det er skidt for retsbevidstheden.

Bjarne FrøbergAdvokat, Odder

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Seks polititjenestemænd er blevet anholdt og sigtet for tyveri af særlig grov beskaffenhed i forbindelse med tjenesten, stillingsmisbrug og besiddelse samt videreoverdragelse af euforiserende stoffer ifølge en pressemeddelelse fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP). De er efter anholdelse og ransagninger blevet løsladt igen!

Det støder min retsfølelse. Enten er det en ualmindelig svag mistanke, eller også er der simpelthen forskel på behandlingen af sager mod polititjenestemænd og andre mistænkte.

Sigtelsen om tyveri af særlig grov beskaffenhed er straffelovens § 276 jfr. § 286 har en strafferamme på fængsel op til seks år.

Sigtelsen om videreoverdragelse af euforiserende stoffer er afhængig af stoffernes karakter (hash, amfetamin, kokain, heroin eller andet) og mængden en overtrædelse af straffelovens § 191 om narko med en strafferamme på fængsel i 10 år (under særligt skærpende omstændigheder op til 16 år) eller en overtrædelse af lov om euforiserende stoffer med en strafferamme op til to år.

Tyverierne skulle være sket som led i tjenesten og dermed som stillingsmisbrug (straffelovens § 155 med en strafferamme op til to år under skærpende omstændigheder).

Jeg er ofte forsvarer i straffesager og kan ikke huske at have set en sag, hvor der var så alvorlige sigtelser uden et vist mistankegrundlag, hvor der ikke som det mindste blev søgt varetægtsfængsling. Justitsministeren har nu bedt om en redegørelse fra rigspolitichefen. Det er nok lidt for tidligt, da rigspolitichefen jo ikke kan svare, da det er DUP, der efterforsker mulige straffesager mod polititjenestemænd.

Hvis der er bare lidt hold i de her sigtelser, så er jeg helt uforstående over for, at polititjenestemændene ikke som det mindste er forsøgt varefængslet.

Det er sådan noget, der skaber mistillid til vores påståede retssamfund, og det er egnet til også at skabe mistillid til Den Uafhængige Anklagemyndighed. Det fremstår umiddelbart, som om de beskytter polititjenestemændene.