De skal da ikke have millioner for at have været dårlige til deres job
Det offentlige sender i hovedreglen millionbeløb efter fyrede ledere eller ansætter dem straks med samme løn andre steder i systemet. Det bør der gøres op med.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Hvorfor benytter regioner og andre offentlige myndigheder sig aldrig af bortvisning uden løn, når det gælder deres chefer? Vi har set utallige eksempler på fyringer af offentlige chefer, der udløser millionstore fratrædelsesgodtgørelser.
Kritikken går altid på de kontrakter, der er indgået. Det synes jeg i mange tilfælde er helt forfejlet. Hvis der er indgået en kontrakt, skal den selvfølgelig overholdes. Når man ansættes i den øverste ledelse, er der altid en konstant risiko for at blive fyret – både berettiget og uberettiget. Derfor er der altid indført fratrædelsesgodtgørelser. Det vil jeg i udgangspunktet ikke kritisere, selvom vilkårene selvfølgelig kan diskuteres. I Region Sjælland har man netop fyret en nyansat regionsdirektør, Annemarie Schou Zacho-Broe, efter kun fem måneders ansættelse. Hvad der er foregået I Region Sjælland, ved jeg ikke. Noget kunne tyde på en elendig opgaveløsning af dem, der har ansat hende.
I så fald kan disse personer passende selv afholde udgifterne til hendes fratrædelsesgodtgørelse. Det er en mulighed efter de almindelige bestemmelser om ledelsesansvar. Når det gælder de to fyrede hospitalsdirektører fra Region Midtjylland, der sad i ledelsen på Skejby Sygehus og helt dokumenterbart bevidst forvaltede i strid med reglerne i kræftskandalen på mave-tarmkirurgisk afdeling, så er det en helt anden snak. Her er der bevidst forvaltet ulovligt. Det er fuldt dokumenteret. Whistleblowerne og DR’s graverjournalister fik 26/9 Åbenhedsprisen for at afdække sagen. Når der er forvaltet ulovligt, er der med sikkerhed mulighed for at bortvise, også uden løn.
Havde man valgt den løsning, havde regionen og skatteborgerne sparet de i alt 7,5 mio. kr., de to chefer fik i fratrædelsesgodtgørelse. Det er en absolut elendig varetagelse af opgaven fra ledelsen, og den bør derfor selv holdes personligt ansvarlig for ikke at have benyttet muligheden for bortvisning.
Det virker stærkt stødende på mig, når offentlige chefer sendes ud af døren med store honorarer for at forvalte i strid med loven eller straks genansættes i andre dele af systemet til samme løn, når de må fyres for ikke at passe deres arbejde på betryggende vis.
Det er en syg kultur, der bør gøres op med. Det er misbrug af skatteborgernes penge, og det medfører en lede ved hele kulturen i centraladministrationen, når det gang på gang forekommer. Jeg vil opfordre de to regionsråd til at gøre ledelsesansvar gældende over for de ledelser, som har truffet disse valg. Det ville være gavnligt for hele kulturen i det offentlige system, hvis andre ledelser og bestyrelser en gang imellem sendte et kraftigt signal ved at bortvise uden løn, når der er mulighed for det. Mere personligt ansvar og mere fornuft om anvendelsen af skatteborgernes penge er påkrævet.