Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her
  • For abonnenter

Der er sket noget i Danmark. Også i min familie

Der er noget, der er skiftet. Følelsen af, at vi deler blod, er væk. Og så ikke helt alligevel. Ikke for mig. For jeg deler faktisk blod og historie med Jylland.

Artiklens øverste billede
I Over Fussing stemmer de nok denne gang på Danmarksdemokraterne, og de bruger ord som »Produktionsdanmark« og snakker om »salonerne i København«, hvilket ikke hjælper på skellet mellem Jylland og København, mener Marina Andersen. Arkivtegning: Rasmus Sand Høyer

Min farmor er født i Lånum ved Randers og blev gift med min farfar i Smollerup Kirke. Min mormor og morfar mødte hinanden, da de som helt unge tjente på Ormstrup Gods ved Bjerringbro. Mine forældre er opvokset i Randers.

Jeg er født på Sjælland i midten af 70’erne og bor nu på Frederiksberg.

Der er ét sted i Danmark, hvor jeg kan gå direkte ind og tage en kop kaffe fra kaffemaskinen. Det sted ligger i Over Fussing uden for Randers hos min farmors familie. Oprindeligt en firelænget gård. Nu er der kun hovedhuset tilbage.

Danmark er mange ting.​ Blandt andet Jylland og København over for hinanden. Det er der ikke noget nyt i. Men der er alligevel noget, der er skiftet. Følelsen af, at vi deler blod, er væk.

I Over Fussing er jeg kendt som hende den forkælede københavnerunge, der gik direkte ned i møddingen. Jeg husker ikke hvorfor.

Det er over 30 år siden. Jeg blev spulet i kostalden i koldt vand, til jeg ikke lugtede mere. De elsker den historie og griner, så tårerne triller, når de får lov til at fortælle den. Igen.

Jeg har hørt meget på, hvad der er galt med København, når jeg har besøgt min familie i Over Fussing. Der er også mange ting, der undrer mig. Jeg har foreslået dem at læse noget andet ved siden af Jyllands-Posten. Noget, der også bliver læst i København.

Det kommer ikke til at ske.Jeg læser heller ikke Jyllands-Posten, så vi står nok lige. Hver vores landsdel, hver vores avis.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.