Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her
  • For abonnenter

Karakterræset i gymnasiet spænder ben for læring og trivsel

Politikerne skal tage ansvar for at komme præstationspresset blandt gymnasieelever til livs, så vi kan få læringsglæden og nysgerrigheden tilbage. Det kræver markant færre karakterer. 

Artiklens øverste billede
Forkvinden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Alma Tynell, mener, det er tid til at reducere det entydige fokus på gode karakterer. Allerede i 2018 var diskussionen fremme, og gymnasieelev Signe Ulvsgaard Sørensen, på billedet, fortalte at gymnasieeleverne tilpasser deres præstation for at få gode karakterer. Arkivfoto: Morten Lau-Nielsen

Når man er gymnasieelev i dag, bliver man væltet omkuld af et hav af tal i løbet af sin skoletid. Det store fokus på karakterer er skadeligt. Ikke kun for trivslen, men også for læringen. Ofte har vi elever en følelse af, at vores bedste bare ikke er godt nok, og at alle karakterer, der ikke er tocifrede, er en fiasko.

Det giver

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.