Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Der er hårdt brug for tysk

Unge mennesker, kast jer over tyskstudier. I vil ikke fortryde, og der vil være brug for jer bagefter.

Else Kirkegaardcand.ling.merc., translatør og tolk, Ringkøbing

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvor chokerende, at der ved studiestart i år kun var 74 nye tyskstuderende ved alle landets universiteter, og at Aalborg Universitet kapitulerer og nedlægger studier i tysk.

For os i ”tyskerlandet” her i Vestjylland er det ekstra uforståeligt, da der i den grad er brug for personer, der kan tysk. Hvis man en sommerdag går en tur i Ringkøbings gågader og lukker øjnene, vil man ikke kunne afgøre, om man er i Ringkøbing eller i Rhüdesheim. Så meget tysk bliver der talt. Udlejningsbureauerne melder om stor efterspørgsel efter sommerhusene fra tyske gæster, der står for mere end 80 pct. af den samlede udlejning.

Hertil kommer den efterhånden velkendte kendsgerning, at Tyskland er vores største samhandelspartner, og selv om både danskere og efterhånden også tyskere er gode til engelsk, er det noget af et nederlag og ikke just fremmende for salg og eksport, at vi ikke kan kommunikere med så vigtige kunder på deres eget sprog.

... selvom jeg nærmer mig pensionsalderen, kan jeg nærmest ikke få lov til at gå på pension – så hårdt brug er der for tysk til oversættelse og undervisning.

Jeg har sommetider hørt danskere sige, at når tyskerne kommer her, må de kunne vort sprog, men vi må bøje os for, at de er mere end 80 millioner, mens vi kun er 5,7 millioner, og vi vil vel gerne kunne betjene dem godt og sælge dem nogle varer, og det sker bedst på deres sprog.

Man hører også, at det er så svært at lære tysk. Min erfaring er, at det er nemmere end at lære engelsk. Det kræver selvfølgelig en indsats ligesom al anden indlæring, men hvor er der mange ord, der er ens eller næsten ens på tysk og dansk, fordi dansk også er et germansk sprog. Og hvad angår grammatikken appellerer den til almindelig, logisk tænkning og leg med strukturer. Når man først fanger det grundlæggende, kan man hurtigt få styr på resten, hvorimod engelsk indeholder så mange nuancer, at det er sværere end tysk at komme til bunds i.

Selv blev jeg fanget af tysk på grund af en dygtig tysklærer i folkeskolen. Det var sjovt at lære bøjninger og remser udenad, næsten ligesom at lære den lille og store tabel i matematik. Mange, der kan lide matematik, kan i øvrigt også finde ud af tysk. Siden blev tysk mit levebrød, og selvom jeg nærmer mig pensionsalderen, kan jeg nærmest ikke få lov til at gå på pension – så hårdt brug er der for tysk til oversættelse og undervisning.

Den fordom, man også hører, at tysk er kedeligt, kan også blankt afvises. ”Das Land der Dichter und Denker” har så meget at byde på af fin litteratur, gode film, musik, kultur, kunst og videnskab for slet ikke at tale om Tyskland som rejseland. Prøv lige de tyske hansestæder, den smukke ø Rügen (der har været under både dansk og svensk herredømme), kulturperlerne Dresden og Leipzig, hyggelige München og elegante Hamborg. Selv ikke to katastrofale krige, som man blankt må erkende, tyskerne var skyld i, har kunnet ødelægge byerne og da slet ikke landskaberne, som også er velegnede som rejsemål. Tænk bare på Harzen, Schwarzwald, holstensk og saksisk Schweiz, Thüringer Wald og mange andre.

Så unge mennesker: Kom frisk, lad jer inspirere af dygtige tysklærere i folke- og gymnasieskole, og kast jer over tyskstudier eller studieophold i Tyskland. I vil ikke fortryde, og der vil være brug for jer bagefter.