Arbejdet med at finde en løsning for de nedslidte er i gang
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Da den socialdemokratiske regering blev præsenteret på Amalienborg Slotsplads i juni, gjorde Mette Frederiksen det klart, at en af de første opgaver for regeringen er at sikre en værdig tilbagetrækning for de nedslidte. Nu er sommerferien slut, og arbejdet er i fuld gang.
Statsministeren og beskæftigelsesministeren har haft første møde med arbejdermarkedets parter, hvor det blev drøftet, hvordan vi kan give de nedslidte og dem, der har været længst tid på arbejdsmarkedet, mulighed for tidligere pension. Det kan ikke gøres med et snuptag. Det bliver svært, for teknisk og parlamentarisk er der endnu lang vej. Men vi vil kæmpe med næb og kløer for, at det lykkes.
Vi har i Danmark tradition for de brede samarbejder om vigtige områder, som har stor betydning for danskerne. Det er også vores mål for de nedslidte. For det kan ikke være rigtigt, at man efter et langt arbejdsliv, hvor man har bidraget til samfundet, skal leve med smerter. Hvis man da overhovedet når pensionsalderen.
Jeg har selv arbejdet som ufaglært havnearbejder i mange år på Aarhus Havn, og når jeg møder de gamle kolleger, falder snakken hurtigt på ømme led, slidte knæ og diskusprolaps. Der er brug for en løsning, så flere kan få gode år med børn og børnebørn og ikke skulle starte dagen med smertestillende medicin.
Men uanset hvor meget vi ønsker at gennemføre en ret til tidligere pension, kan vi ikke gøre det alene. Et flertal i Folketinget skal være med og påtage sig deres ansvar. Det gælder ikke mindst de partier, som tilbage i 2011 indgik en aftale om at forringe efterlønnen. Jeg tror og håber på, at når vi kan fremlægge en model, som vil sikre en værdig tilbagetrækning, vil et flertal have ansvarsfølelse og vilje til at realisere den.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.