Den nye ferielov kan nemt ende i administrativt kaos
Mere end halvdelen af de adspurgte HR-chefer, der skal håndtere den nye ferielov, kender den knap nok, viser en undersøgelse.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Igennem det seneste halve år har den nye ferielov, som danskerne står over for, stået øverst på dagsordenen hos utallige rådgivere, konsulenthuse, fagforeninger og revisorer.
Vi valgte for nylig at teste de danske virksomheders parathed til den nye ferielov, og resultaterne er mildest talt alarmerende. Mere end halvdelen af de adspurgte HR-chefer, som rent faktisk er dem, der skal håndtere den nye ferielov, kender den knap nok og har dermed heller ikke begreb om omfanget og konsekvenserne af den.
I mine øjne er det direkte uansvarligt, at så vigtigt et tema som ferieloven stadig ikke er på dagsordenen i over halvdelen af de danske virksomheder. Specielt, når vi taler om en lov, der formelt set allerede er trådt i kraft, og som får så omfattende konsekvenser – ikke kun for arbejdsgiveren, men også for medarbejderne.
Men lad mig slå det fast én gang for alle. Håndteringen af den nye ferielov er ikke bare en administrativ proces, der fikses med nogle få justeringer i lønningsbogholderiet.
Det er jo medarbejdernes ferie, det handler om, og mig bekendt er det et tema, der har ret stor betydning for alle medarbejdere.
Men hvorfor er det så, at arbejdsgiverne derude ikke prioriterer at sætte sig ind i reglerne, får styr på håndteringen, både i forhold til systemunderstøttelse og manuelle processer samt informerer sine medarbejdere om ændringer, så de ved, hvordan de skal forholde sig? Hvorfor er det, at kun 1 ud af 10 virksomheder har en reel plan for, hvordan ferieloven skal håndteres?
Hvorfor først blive tvunget til at sætte sig ind i det, når medarbejderne begynder at stille spørgsmål til, hvilken betydning det får for deres feriedage, og om de f.eks. stadig kan holde deres tre ugers forskudt ferie i efteråret, som de plejer?
Jeg tror simpelthen, den manglende opmærksomhed handler om mangel på forståelse for, hvor kompleks et område ferieloven er, og hvad der kommer til at ske i overgangsordningen. Lige nu er der jo ingen forandring at mærke, og det er tilsyneladende svært at forholde sig til nogle regler, der ikke gælder endnu.
Hvis jeg skal være lidt grov, mener jeg faktisk, at den nye ferielov er et klokkeklart eksempel på, at lønningsbogholderiet udelukkende betragtes som en administrativ funktion, nærmest uden forbindelse til ledelsen.
Det bekræfter desværre endnu engang min påstand om, at danske topledelser generelt opfatter HR som en ren operationel funktion, og man betragter slet ikke funktionen på lige fod med andre strategisk vigtige indsatsområder.
Men lad mig slå det fast én gang for alle. Håndteringen af den nye ferielov er ikke bare en administrativ proces, der fikses med nogle få justeringer i lønningsbogholderiet.
Det handler nemlig ikke kun om at registrere medarbejderens feriedata og få komplekse lønsystemer til at understøtte lovkravene. Der skal også træffes vigtige strategiske beslutninger om, hvilke løsninger man ønsker at tilbyde sine medarbejdere set i forhold til den enkeltes behov og ikke mindst virksomhedens egne ønsker og krav.
Beslutninger, der ikke alene træffes i HR- og lønningsbogholderiet, men derimod kræver engagement og commitment fra topledelsen.
Jeg anbefaler derfor, at topledelsen proaktivt går i dialog med medarbejderne om, hvordan man bedst sikrer, at overgangen til den nye ferielov både tager hensyn til medarbejdernes og virksomhedens behov. En sådan dialog vil helt klart øge troværdigheden og tilliden til ledelsen samt sikre, at medarbejderne ikke bliver unødigt bekymrede for deres sommerferie i 2020.
Med den indsigt vi har i markedet, frygter jeg desværre, at det for nogle virksomheder kan ende i kaos. Panikslagne HR-chefer og lønningsbogholdere, der bliver taget på sengen og derfor ikke kommer godt ind i overgangsordningen. I de tilfælde vil man som virksomhed langtfra fremstå som en professionel arbejdsgiver.
Mit råd til de danske virksomheder, som endnu ikke har dannet sig et overblik og fået styr på processen samt understøttende systemer i forbindelse med den nye ferielov, er helt klart, at de skal komme ind i kampen.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.