Der er absolut ingen grund til at forherlige en terrorist
Omar el-Hussein er en landsforræder, en gemen kriminel person, der ville slå så mange af sine egne landsmænd ihjel som muligt. Et forherligende feriefoto er forsiden på en ny bog om ham.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Ofte har jeg ganske meget tilovers for de synspunkter, Niels Lillelund udtrykker her i avisen. Jeg må dog gøre en undtagelse for så vidt angår Lillelunds klumme om ”Terroristen fra Nørrebro”, hvor Lillelund bl.a. går i clinch med undertegnede, fordi jeg har stillet spørgsmål ved klogskaben i at bringe et forherligende feriefoto som forsideillustration til den nye bog om Omar el-Hussein.
Det lykkes Lillelund at fremstille mig som en ubegavet, uvidende, autodafist, der ikke kunne drømme om så meget som at åbne en bog for at blive klogere på verden. Lillelund må kende mig særdeles dårligt. Med al respekt tror jeg faktisk, at der er få af mine kolleger på Christiansborg, der læser lige så mange bøger som jeg.
Ham skal man ikke fejre med et feriefoto på forsiden af en bog om hans ugerninger – og man skal ikke bagatellisere dette besynderlige valg ved, som jeg hørte på P1 forleden, at forfatterne jo ikke kan gøre for, at han er fotogen.
Jeg har faktisk tænkt mig at læse bogen. Jeg har intet imod, at tre journalister har skrevet bogen – og jeg er overbevist om, at bogen er både god og nyttig.
Men jeg er ikke overbevist om klogskaben i Mette Salomonsens og Nanette Vabøs valg af forside. Som jeg også før har skrevet, er der en årsag til, at intet forlag i Norge endnu har udgivet en bog med et genkendeligt billede af Anders Breivik på forsiden. Det er, fordi en sådan forside vil kaste salt ned i et åbent nationalt sår.
Det er kun fire år siden, at el-Hussein begik sit skændige angreb på ytringsfrihedsforkæmpere og jøder i Danmark. Målet var at slå så mange ihjel som muligt. Det var et rent lykketræf, at el-Hussein ikke havde bedre held med sit forehavende.
Og jo, Adolf Hitler, Stalin og andre har slået betydeligt flere mennesker ihjel end el-Hussein. Men de er historiske figurer. Deres ugerninger ligger årtier tilbage. I bl.a. Tyskland og Holland er der endog i øvrigt stadig forbud mod at genudgive Adolf Hitlers ”Min Kamp”. Og jeg har i øvrigt endnu til gode at se en forside, hvor Adolf Hitler er på ferie eller klapper en hund.
Omar el-Hussein er en landsforræder, en gemen kriminel person, der ville slå så mange af sine egne landsmænd ihjel som muligt. Ham skal man ikke fejre med et feriefoto på forsiden af en bog om hans ugerninger – og man skal ikke bagatellisere dette besynderlige valg ved, som jeg hørte på P1 forleden, at forfatterne jo ikke kan gøre for, at han er fotogen.
En fotogen terrorist. Bare sætningen gør mig ubehageligt til mode.
Man skal afholde sig fra at forherlige en terrorist, og bogforsiden – indholdet ufortalt – forherliger terroristen Omar el-Hussein. Og langt flere danskere vil se bogens forside end læse den.
Jeg forstår ikke valget. Omar el-Hussein er et udyr. Bogforsiden sender det signal, at han var en smart ”fotogen” fyr, en mand, man kan se op til. Dermed forråder bogens forside virkeligheden.
Nu kan forbipasserende på Købmagergade i boghandlernes forruder se el-Husseins mørke øjne spejde ud over den gade, hvor han kun få hundrede meter derfra havde til hensigt at begå massemord på den jødiske minoritet i Danmark.
Det er ulækkert, ubehageligt, og jeg forstår ikke, at Politikens Forlag vil være sig selv bekendt.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.