Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Hvornår er man dansk?

Isabella Arendtnæstformand for Kristendemokraterne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det er lige kommet frem, at der i 2060 vil være over 800.000 danskere med ikkevestlig baggrund. Mange politikere var forargede og ville med det samme gøre noget ved ”problemet”. Spørgsmålet er, om der er et problem? Er det et problem for vores samfund, at din oldefar er fra Polen og kom til Danmark i 1980’erne? Er det stadig et problem 80 år senere?

Spørgsmålet er ikke, hvad vi gør ved indvandrere, men at tage en snak om, hvor mange generationer, der skal til, for at man ikke længere er indvandrer. Min oldefar hed Grohnheit til efternavn. Er jeg så indvandrer, fordi min familie engang var tysk? Nej. Jeg er dansk. Du er også dansk, selv om dine bedsteforældre ikke er født her. Det betyder også, at dine børn er danske, selv om din kone ikke er.

Danskhed må ikke reduceres til genetik og slægt. Det er farligt, når vi stiller børn til ansvar for, hvad deres forfædre har gjort og definerer mennesker ud fra deres efternavn eller oprindelse. At være dansk er et spørgsmål om, at man bidrager til samfundet, tager dansk kultur til sig og selv bidrager til den. At man lærer det danske sprog og har et liv sammen med andre danskere. At være dansk er en følelse - ikke en dna-test.

Hvis vi reducerer vores land og kultur til at være for de få, der nedstammer fra vikingerne, bliver vi et fattigt land. Kultur er dynamisk og udvikler sig altid. Engang var kvinderne ikke på arbejdsmarkedet. Det er de i dag. Det gør os hverken mere eller mindre danske. Engang var alle danskere hvide - det er de ikke mere. Det gør os hverken mere eller mindre danske. Vi skal sikre, at danskhed ikke reduceres til noget, som fandtes i gamle dage. Danmark består af danskere. Danskerne er forskellige og udvikler sig hele tiden. Den forandring er en helt naturlig del af danskheden. Det må vi ikke glemme.

At være dansk er at se det enkelte menneske. At vise tillid til det modsatte er bevist og at kæmpe for et bedre samfund. Så hvor mange indvandrere, der vil være i 2060, er umuligt at sige noget om i dag. Jeg mener dermed ikke, at Danmark skal være multikulturelt. Slet ikke! Jeg siger bare, at vi ikke skal udelukke over 800.000 mennesker fra fællesskabet, bare fordi de ikke har vikingeblod i årene.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.