Tal dansk, kære bankmand
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er ikke mange overskrifter, man skal have læst de seneste måneder for at forstå, at bankernes omdømme er udfordret. Ofte med god grund. Politisk, erhvervsmæssigt og rundt omkring i de danske hjem bliver omdømmet af vores tids banker debatteret.
En helt central grund til, at halvdelen af alle danskere føler utryghed og utilstrækkelighed i mødet med banken, er graden af volapyk. Det viser både egne og eksterne brancheundersøgelser – år efter år. Volapyk er en af BankNordiks største udfordringer, det skal jeg gerne være den første bankmand til at indrømme.
Som bank bliver vi nødt til at kalde en spade for en spade. Ord som ”belåningsgrad” og ”ÅOP” forekommer uforståelige for stadig flere danskere, og når vi lever af at have kunder, er vi nødt til at erkende det. Den vigtige relation mellem bank og kunde svækkes af utryghed og mistillid, hvis vi insisterer på at tale det ”bankish”, som vi er uddannet i. Det er vores opgave at omsætte den slags volapyk til det, der er forståeligt dansk.
Hundredvis af bannere og flotte reklamekampagner lover en ærlig og tryg relation til diverse banker. Men der mangler handling bag. Min erfaring siger, at taler man det samme sprog, er der større sandsynlighed for at blive forstået. Derfor tager vi den opgave på os. Noget, vi internt har arbejdet konkret på det sidste års tid.
Når banker – både vi og vores konkurrenter – taler det sprog, som forbrugerne forstår, vil vi se et holdningsskift og en øget forståelse. Vi kommer til at se, at alle de mange timer, vi lægger, ideer, vi udveksler og den rådgivning, vi yder, gradvist vil komme til udtryk i et løftet image for banksektoren.
Jeg håber ikke, at ovenstående har været volapyk for dig. Hvis det har, må jeg være ydmyg og sige, at vi alle starter et sted på denne rejse, der skal ende med en volapykfri bank. Første skridt er at erkende, at der er høje lixtal og fremmede ord at udrydde, før vi er helt i mål.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.