Symbolet på en totalitær ideologi
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det lader til, at Hanne Bess Boelsbjerg (HBB) med sit indlæg i JP forleden, ”Smid trusserne, Dansk Folkeparti”, ikke har forstået sagens kerne, når det kommer til det muslimske tørklæde. Jeg vil derfor gerne forsøge at forklare det.
For det første skal man forstå, at tørklædet ikke er en neutral beklædningsgenstand, hvorfor det forekommer lettere komisk, når HBB begynder at tale om trusser og habitter. Det muslimske tørklæde er et symbol på en totalitær ideologi, hvor man opdeler mennesker i rene og urene, og pålægger piger og kvinder at dække sig til, så mændene ikke bliver fristet over evne. Desto mere tildækket en kvinde er, desto mere værdig og ren er hun. Det er absurd og upassende i dagens Danmark. Af ovenstående årsager mener vi i Dansk Folkeparti, at tørklædet er dybt uforeneligt med det at være dansk.
Jeg er naturligvis klar over, at der er kvinder, der frivilligt tager tørklædet på, og de har forskellige grunde til dette. Men selv om der er tale om en frivillig handling, og nogle lægger andre ting i det at bære et tørklæde end de ovenstående, så bør vi ikke ignorere den ideologiske og religiøse begrundelse for tørklædet.
I sidste ende repræsenterer det muslimske tørklæde et kvindesyn, der er så fjernt fra vores danske værdier. Vælger man alligevel at iklæde sig tørklædet, er det derfor også et signal om, at man tager afstand til Danmark.
Hvis muslimske kvinder valgte at smide tørklædet, ville det sende et positivt signal om, at man vælger Danmark til, og ikke mindst ville det være en hjælpende hånd til de mange piger og kvinder i Danmark, som er tvunget til at iklæde sig det muslimske tørklæde. Derfor kan jeg kun opfordre til at smide tørklædet, og hellere i dag end i morgen.
Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.