Velskabt Kia stempler ind i hypet bilklasse

Snart er hver 10’ende bil i Europa en mindre crossover. Kia Stonic har formsproget til at blive blandt de bedst sælgende.

Artiklens øverste billede
Den nye Kia Stonic har et mere enkelt og stilrent design end koncernfætteren Hyundai Kona. Foto: Newspress

Glem alt om køreegenskaber og rummelighed og andre snusfornuftige overvejelser. Ny bil handler om design, og hvad bilen fortæller om ejeren. Det gør sig ikke mindst gældende i klassen omkring 200.000 kr., hvor der for alvor er fart på salget.

Til november blander Kia sig i kampen om kunderne med den høje crossover-model, som har fået navnet Stonic. Det første møde med bilen, som vi prøvesidder ved den internationale afsløring i Amsterdam, lover godt. For formsproget er dynamisk, og bilen ligner ikke nogle af de mange konkurrenter blandt de høje.

Ifølge fabrikken byder Stonic på klassens bedste skulderplads.

Den ser fræk ud fra alle vinkler, og rummeligheden synes at være i orden efter en kort tur på bagsædet. Ifølge fabrikken byder Stonic da også på klassens bedste skulderplads, mens benplads og loftshøjde skulle være i den bedre ende.

Men det også nødvendigt at spille på alle tangenter hvis man vil begå sig i klassen for de mindre crossovere, hvor det vælder frem med nyheder. Koncernfætteren Hyundai Kona, som netop er præsenteret, kan dog bryste sig af et bagagerum, der med sine 361 liter er pænt større end de 352 liter, Kia Stonic byder på.

Biltype med vækst

Netop andelen af de høje biler i størrelsen mellem mini- og mellemklassen vokser voldsomt og ventes snart at udgøre hver 10. solgte bil i Europa. Kias bud har dog en europæisk udviklet undervogn, som skulle give en medrivende køreoplevelse, og hvor en nye hjælpesystemer sikrer stabilitet. Det gælder også på sikkerhedsfronten, hvor Stonic kan fås med automatisk nødbremse med fodgængerregistrering, advarsel for krydsende trafik ved bakning, automatisk linjevogter, træthedsassistent og automatisk op- og nedblænding.

Motorene omfatter en 1,0 liters T-GDI benzinmotor på 120 hk, mens en 1,25 liters klassisk sugebenzinmotor og en 1,6 liters dieselmotor, som Kia ikke har oplyst effekter på, supplerer. Danske priser eller udstyr er endnu ikke på plads. Alle modellerne får dog Apple CarPlay og Android Auto, når bilerne lander herhjemme til efteråret.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.