Hemmelige bilnyheder på vej

Bilfabrikkerne kører det helt store hemmelighedskræmmeri med kommende nyheder; hvis nyheden slipper ud for tidligt, kan det forstyrre salget af de eksisterende biler. Vi har jagtet en af de mest hemmelige – den kommer fra Kia.

Artiklens øverste billede
Kias kommende Audi A7-konkurrent kommer med stor sandsynlighed til at se sådan ud. Forvent baghjuls- eller firhjulstræk og 350 hk. Fotos: PR

Kia GT er øjeblikkets største hemmelighed i bilernes verden.

Kia GT skal flytte Kia som brand. Med meget mere design og meget mere stil – et skridt i retning af de dyre europæere og på linje med Audi. Kia viste allerede i 2011 begyndelsen med bilen GT-concept. Det var en stor, sportslig og luksuriøs sedan med svungne linjer i stil med Audi A7 Sportback. Siden da har koreanerne gået stille med dørene, men nu har vi opdaget en testbil, som kører rundt i Californien.

At dømme efter spionbillederne ligner GT stadig konceptet, selv om fronten er blevet en smule mere afdæmpet. Det vigtigste er dog, hvad der ligger bag designet. Til forskel fra f.eks. Audi A7 bliver GT baghjulstrukket, og den skal sandsynligvis baseres på modellen Genesis G80, som er Kias luksusmærke. Det betyder også, at motoren bliver en 3,8-liters V6’er med 311 hk. Rygter vil vide, at der også kommer en turboladet 3,3-liters V6’er med 350 hk og firhjulstræk.

Det er endnu ikke sikkert, at Kia GT overhovedet kommer til Danmark, men internationalt bliver den introduceret i 2018.

Men ikke bare Kia har nyt i ærmet. Blandt de mange hemmeligheder stopper vi op ved de følgende seks – her nævnt i alfabetisk rækkefølge:

Audi RS4 Avant med seks cylindre

Audi er i gang med at køre de sidste testomgange på den legendariske racerbane Nürburgring i den kommende RS4 Avant, konstaterer flere af de mange bilspioner, der ligger på lur bag hegnene. Meget tyder på, at den bliver en af verdens hurtigste stationcars.

Audi RS4 kører de sidste test kilometer på Nordschleifen netop nu. Væk er den fede sugemotor, og i stedet får vi med al sandsynlighed en turboladet V6’er. Bilen her er den snart gamle udgave.

Audi har allerede meldt ud, at det desværre er slut med den store 4,2-liters V8’er. Den var ellers unik, fordi de 450 hk blev produceret uden nogen form for trykladning. I stedet får vi formentlig en kraftigere udgave af samme treliters TFSI V6’er, som allerede findes i S4. Her yder den 354 hk og 500 Nm, men rygter vil vide, at RS4 får en såkaldt e-turbo – en elektrisk drevet kompressor – som hjælper effekten op mod 480 hk og et moment, der er en Scania-lastbil værdig.

RS4 introduceres formentlig i 2017 både som sedan og stationcar.

BMW 5-serie har smidt 100 kg

Det er ikke hver dag, at BMW introducerer en ny 5-serie, men vi kan forvente at se den nye sedan allerede i oktober, og så følger stationcar, GT og M5 drypvist i løbet af 2017. Den nye udgave skal bygges på samme CLAR-platform, en forkortelse for Cluster Architecture, ligesom den nye 7-serie. Det skulle give bedre køreegenskaber og op mod 100 kg lavere egenvægt.

Med tiden kommer der også en ny M5, som traditionelt er de store sedaners svar på løvernes konge. Den nye M5 kan helt sikkert brøle, idet motoren, en 4,4-liters biturbo V8’er, yder ca. 630 hk.

I 2017 kan vi forvente at møde den nye BMW 5-serie – og at skulle sige farvel til den manuelle gearkasse i M5. Der er alligevel ingen, der køber den, oplyser BMW.

Til forskel fra tidligere modeller er det sandsynligvis slut med at kunne tilkøbe en manuel gearkasse, for ifølge BMW M’s chef, Frank van Meel, er det kun meget få, som har købt den manuelle udgave i den nuværende variant af M5.

Honda Civic med enliters miljømotor

Honda Civic står til en grundig fornyelse, og da et sæt patenttegninger allerede er blevet lækket, har vi en god idé om, hvordan den nye model kommer til at se ud. I forhold til den udgående model bliver den nye 13 cm længere, 3 cm bredere og 2 cm lavere. Det er med til at give et mere slankt og sportsligt design.

Patentbilleder af den nye Honda Civic ramte internettet, før Honda mente, at det var en god idé. Civic bliver længere og bredere end den nuværende model.

Den vigtigste nyhed ligger dog i motorrummet, hvor Honda har installeret sit bud på en enliters, trecylindret benzinmotor med turbo. Vi forventer, at effekten lander på 130 hk og 200 Nm. CO2-udledningen bliver holdt på bare 99 gr/km, mens forbruget forventes at være 23,8 km/l.

Ud over den nye enliters motor kommer Civic også med en 1,5-liters turbomotor og den velkendte 1,6 liters i-DTEC dieselmotor. Den nye Honda Civic lander allerede næste år.

Opel Meriva med mere crossover

Den snart gamle Opel Meriva havde et lidt støvet image som den praktiske bil til familier og ældre mennesker. Det skal være slut. Den nye Meriva, som er lige på trapperne, får et design, der minder mere om en crossover, så også de aktive og friluftselskende kunder kan lokkes til.

Slut med den nuværende afdæmpede stil. Den næste Opel Meriva får et højere og mere sportsligt design inspireret af crossovers.

Den nye Meriva er lidt pudsigt baseret på EMP2-platformen, som er et produkt af et kuldsejlet samarbejde mellem Opel og den franske PSA-koncern. Det betyder, at Meriva kommer til at dele platform med både Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso.

Vi kan nok komme til at se Meriva allerede i år, og det bliver med en lang række af Opels nye, små turbobenzin- og dieselmotorer.

Porsche Cayenne på vej mod mere succes

SUV’en Cayenne er måske den vigtigste bil for Porsche nogensinde. Det tyske mærke har tjent styrtende på Cayenne, og derfor er den kommende model også enormt vigtig.

Porsche har været meget lukkede angående den kommende model, og vi ved ikke meget andet, end at den anvender samme platform som den nye Audi Q7 og Bentleys monster-SUV, Bentayga. Det er heldigvis en god ting, for platformen bruger meget aluminium og højstyrkestål, og det betyder, at vi kan forvente, at vægten sænkes med op til 100 kg.

Porsche Cayenne har været på slankekur takket være en ny platform, som den nye udgave kommer til at dele med Audi Q7 og Bentley Bentayga.

Med hensyn til motorer skal man ikke regne med at se en luftkølet boxer, når modellen introduceres i slutningen af 2017. I stedet får Cayenne flere forskellige sekscylindrede og ottecylindrede motorer, både med benzin og diesel.

Der kommer formentlig også en plugin-hybrid med længere elektrisk rækkevidde end den nuværendes 22 km.

Skoda som SUV

Vi kommer ikke uden om det: SUV’er er populære som aldrig før, og mærker, som ikke har dem på programmet, går glip af en vigtig bid af kagen. Det ved Skoda, og mærkets mellemstore SUV har også længe spøgt, men nu er navnet i hvert fald officielt – den skal hedde Kodiaq; en omskrivning af navnet på den store, brune amerikanske bjørn.

Vi ved stadig ikke, hvordan Skoda Kodiaq kommer til at se ud, men vi ved, at SUV’en får plads til syv og masser af Skoda-anvendelighed.

Kodiaq bygges på VW-koncernens MQB-platform, som den deler med bl.a. Volkswagens nye Tiguan og den kommende SUV, Ateca, fra Seat. Skodaen bliver formentlig mere rummelig og får plads til syv personer. Som standard kommer Kodiaq med forhjulstræk, mens firhjulstræk kan tilkøbes.

Motorprogrammet i Kodiaq ligner resten af VW-koncernens, så man kan få alt fra den nye, lille, enliters benzinmotor med 116 hk til en toliters diesel med 190 hk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.