Leasing rykker rundt på salget

Danskerne er rigtigt glade for de gode tilbud i privatleasing, viser salgsstatistikken.

Artiklens øverste billede
Peugeot holder fast i førstepladsen med 208, som også privatleases i mængder.

Volkswagen up! er fortsat en af danskernes bilfavoritter. Toyota spurter op ad listen, og Peugeot 208 er fortsat den mest solgte – i begge tilfælde takket være det nye sort i bilverdenen, privatleasing.

Og så en ting mere: Opel Karl er nu pænt inde på top 10. Disse fire facts springer i øjnene fra listen over de mest solgte biler i Danmark i 2016.

Opel Karl – nu er der igen biler på lager, det ses med det samme på salgstallene.

Bilsalget i Danmark er i endnu højere grad præget af privatleasing. Denne måde at sikre sig bil i indkørslen på steg med tæt ved 50 pct. i 2015, og de første tal for 2016 viser samme tendens: Der privatleases og privatleases, og de væsentligste topplaceringer på listen skyldes netop, at her er billige leasingtilbud at hente.

Peugeot 208, der er den store spiller i privatleasing, ligger atter nummer et på listen, mens mærkets 108 og 308 fortsat er højt placeret. Begge er dog overhalet af Toyota – for nu har japanerne også kastet sig over privatleasing som det stærke salgsvåben.

Japanerne vil også med på leasing-vognen – her med Toyota Aygo – og det har straks givet resultat.

Således kan man nu privatlease en Aygo for 995 kr. i førstegangsydelse og videre 1.795 kr. pr. måned. Den direkte konkurrent hertil er Peugeot 108, der endda koster nul kroner i førstegangsydelse og samme pris, nemlig 1.795 kr. pr. måned.

Smæk til større VW’er

Interessant er det, at VW up! fortsat er en af danskernes helt store bilfavoritter. Den lille VW med startpris på 90.000 kr. har også i januar 2016 solgt forrygende – 633 eksemplarer er røget over disken, det er nok til at give bilen en andenplads på listen.

Månedens bedste fra Korea blev mikroen i10 fra Hyundai.

Dog er tyskernes næste model i rækken, nemlig Polo, gledet længere ned ad listen, end den plejer at være. Og Golf er røget helt ud af Top 20. Tallene tyder på, at effekten af skandalen er tydeligere, jo dyrere bilerne er.

Og læg så mærke til bilen på listens syvendeplads, Opels mikrobil Karl. Lille Karl har jo høstet store buketter af de rødeste roser i biljournalisternes test – inkl. den her i avisen – men den tyske mikro har de seneste måneder ikke været så højt placeret som i januar. Opel-Danmarks PR-ansvarlige, Erik Morsing, oplyser, at det skyldes ”huller” i leverancen.

»Nogle måneder er der biler nok – andre alt for få,« som han forklarer.

Top 20 i januar

  1. Peugeot 208: 783
  2. VW up!: 633
  3. Toyota Yaris: 580
  4. Toyota Aygo: 550
  5. Peugeot 308: 547
  6. Peugeot 108: 546
  7. Opel Karl: 400
  8. Renault Clio: 388
  9. Hyundai i10: 384
  10. Kia Picanto: 377
  11. Citroen C3: 375
  12. VW Polo: 353
  13. Kia Rio: 308
  14. Skoda Citigo: 285
  15. Nissan Qashqai: 273
  16. Toyota Auris: 267
  17. Hyundai I20: 263
  18. Suzuki Vitara: 251
  19. Skoda Fabia: 245
  20. Suzuki Celerio: 233

Kilde: DDBI

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.