Stor forvirring om regler

Der er ikke megen EU-harmonisering over færdselsreglerne i Europa, som er vidt forskellige.

Artiklens øverste billede
Glem alt om lette sandaler, hvis du kører bilen ned gennem Tyskland, for det er forbudt. Foto: Colourbox

Du kan ikke forvente, at færdselsreglerne ude i Europa er de samme som i Danmark. Her får du en række eksempler på færdselsregler, der er markant anderledes end de danske.

Promillegrænserne er yderst varierende i Europa, og det er en rigtig god idé at orientere sig om reglerne for kørsel med alkohol i blodet, inden du nyder en øl til maden og herefter kører afsted.

I Italien er promillegrænserne eksempelvis som i Danmark, lige bortset fra, hvis det er under tre år siden, at du fik kørekort – så er promillegrænsen nemlig 0,0.

Der er flere andre lande, hvor reglerne generelt er strammere for uerfarne bilister, der kun har haft kørekort i kort tid.

Glem sandalerne

I Tyskland må man ikke have løstsiddende fodtøj som fører af et køretøj. Derfor bør man ikke køre i sandaler eller lignende i Tyskland.

Nu vi er ved beklædning, så blev det sidste år lovpligtigt at medbringe mindst én refleksvest i bilen i Tyskland, og samme regler gælder i en lang række andre europæiske lande, herunder Frankrig, Østrig, Italien og Belgien.

Her gælder det dog, at der skal være veste til såvel passagererne som chaufføren.

»Vi anbefaler, at så snart man bevæger sig uden for bilen på såvel lande- som især motorveje, så tager man en refleksvest på, og det gælder både om dagen og naturligvis især om natten. Med en refleksvest på, så øger man synligheden markant for de andre trafikanter,« siger Katrin Müllenbach-Schlimme fra den tyske bilistorganisation ADAC’s pressesekretariat til Ekstra Bladet.

Som med promillekørsel er hastighedsgrænserne også meget varierende.

I Frankrig gælder der særlige regler for trafikanter, der har haft kørekort i mindre end to år. De skal følge særligt lave hastighedsgrænser, som står oplyst på skiltene langs lande-, motortrafik- og motorvejene.

I såvel Tyskland som Schweiz er der forbud mod brug af navigationsanlæg, der informerer om fartkontroller.

I Schweiz kan man ligefrem blive bedt om at afmontere navigationsanlægget, hvis det har radarkontroladvarsler – også selv om navigationen er fabriksmonteret.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.