Familie-båd klarer 38 knob

Den kinesisk-producerede Phoenix 610 er tryg at sejle, men den er ikke kedelig. Prisen er konkurrencedygtig, selv om kvaliteten holder, viste vores test.

Artiklens øverste billede
Phoenix 610 vejer kun 580 kg og er derfor vældig livlig at sejle.

På under fem sekunder planede vi med den kinesiske Phoenix 610, da vi skubbede gashåndtaget frem, så de fire cylindre arbejdede på højtryk på den 115 hk Yamaha-motor.

Og få sekunder senere planede vi 38,1 knob på det flade vand, som gassede vi op for en moderne Skoda. Jeg stod godt beskyttet midt i båden ved den smalle ratkonsol. På førersædet er der plads til to personer, men kun en bliver dækket af vinden fra den lidt smalle vindskærm, hvor der er en god stålbøjle omkring, som man kan holde i, når man f.eks. står op og sejler – noget man hele tiden gør.

For førersædet er mere en støtte og ikke et sæde, hvor man sidder, men blot læner sig op ad. Den smalle vindskærm gør det i stedet nemmere at komme rundt om konsollen. At den er placeret langt fremme i båden, gør det lettere at sejle båden med en mand om bord, da bådens stævn lettere holdes nede med vægt fremme i båden.

Længere fra land mødte jeg større bølger, hvor glasfiberskroget blev udfordret, men med 22 graders V-bund fremme i RIB-båden gik båden fint gennem bølgerne, hvor vandet ikke kom op i båden, men blot blev skubbet ud til siden, da skumsprøjtet ramte de tykke pontoner i hypolen-neopren, som der er tre års garanti på fra Silver Marine i Kina. Hurtigere sports-RIB har smallere pontoner end på testbåden, der egner sig til en familie, der vil sejle tur i båden til vandski eller til at bade fra. Svingene, med 30 knobs fart, tager Phoenix 610 i stiv arm uden at skride ud eller få vand ind over, og rattet gik let ved hjælp af hydraulik. Et mindre sportsrat kan også købes som ekstraudstyr.

Tryg, men ikke kedelig

Båden har heller ikke en tendens til at rulle sidevers på selv et spejlblankt vand, som det ses på de mere ekstreme RIB-både med en smal bund. Konklusionen på bådens sejlegenskaber er positiv. Båden er tryg, men ikke kedelig. Det har den erfarne newzealandske designer Richard Rayne sørget for. Båden anbefales at skulle sejles med en påhængsmotor fra 70 til 150 hk. Her vil jeg umiddelbart sige, at 115 hk, som vi sejlede med, er passende, hvis man ønsker sportslig sejlads uden for meget larm, for jo mindre motoren er jo, jo flere omdrejninger kræver en lille motor, hvis hastigheden skal holdes.

Det flotte teakdæk er ekstraudstyr, der skal lægges oven i prisen på 276.000 kr. Solsædet er godt at ligge på, men hvor skal det være, hvis man vil afmontere det til søs?

Sædet på denne båd er mere en støtte, noget, som man på en lang sejltur godt kan blive træt af, fordi man skal stå op.

Den optimale marchfart, i forhold til hvor meget benzin motoren bruger, ligger på mellem 20 og 21 knob, her bruger motoren 0,79 liter benzin per sømil, mens den stiger til 1,4 liter pr. sømil med en topfart på 38,1 knob. Selv med en høj topfart larmer den 115 hk-Yamaha ikke nævneværdigt, men også larmen er mindre og mere acceptabel ved en lavere marchhastighed.

12 siddepladser

Man kan have masser af gæster om bord på båden, der kan laste 1,6 tons. Faktisk er der i alt 12 siddepladser på Phoenix 610, men seks personer om bord vil være langt mere at foretrække som det optimale på den kinesiske båd, der har vægtet pladsen fremme ekstrahøjt. Her er der nemlig en polstret plade, hvor man kan slikke sol fra. Eneste problem er dog, at man ikke lige kan placere den noget klodsede plade andetsteds, hvis man pludselig ikke ønsker at slikke sol fremme i stævnen.

Sejlernes behov

Agter er der to gode pladser til gæsterne, og bag ved dem er der adgang til vandet på det smalle teakdæk på hver side af motoren. Under agterbænkene er der et mindre stuverum, noget, der også er i ratkonsollen og i bænkene i stævnen. Alt i alt fornemmer man, at Silver Marine har taget højde for sejlernes behov for at stuve fendere og andre ting væk. I bunden af båden er der monteret et smagfuldt teak på agterdækket, hvilket løfter helhedsindtrykket en del. Teakapteringen er dog ikke i samme høje kvalitet, som vi tidligere har set.

Holder udgifterne nede

Phoenix 610 koster 276.000 kr. sejlklar med en 115 hk Yamaha-motor, og det er en konkurrencedygtig pris fra Silver Marine, der er blandt de fem førende producenter af RIB-både i verden. Deres styrke er deres dygtige designer og deres effektive produktionsmetoder og kinesiske lønninger, der gør, at båden har en konkurrencedygtig pris. Man har nu i over 20 år produceret RIB-både i Fjernøsten, og man skal derfor ikke være nervøs for at købe noget skrammel. For os virkede båden som en robust båd, der ikke virker pralende, men som har det, en familie på fire efterspørger, hvis de f.eks. vil tage båden med bag bilen og sejle i Kroatien eller andre steder, for med en RIB-båd har man en stor fleksibilitet, hvis man vil sejle dagture.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen