To stationcars med stil og lavt forbrug

Test: Seat Leon ST og Honda Civic Tourer er velkørende bud på stationcars med stil. Vi tester dem med 1,6 diesel.

Artiklens øverste billede
Honda Civic Tourer og Seat Leon ST er stilige stationcars, som udsender mere tjekkede signaler end de kasseformede af slagsen. Fotos: Christian Schacht

Stationcar

Leon ST Style

Seat

Stationcar

Civic Tourer Sport

Honda

Børnefamiliernes hverdag behøver ikke kun handle om skolemælk, agurker og lunkne leverpostejmadder. Der kan også blive plads til lidt lækker garniture

Det gælder især, når vi snakker transport. Her byder mellemstore familieflyttere som Honda Civic Tourer og Seat Leon ST sig til som nye stilige fætre i klassen, hvor de praktiske skotøjsæske-former eller er lige så udbredte som Messi-trøjer i en børnehaveklasse.

De to nye stationcars har en nærmest coupéagtig afslutning af den slags, som tidligere var forbeholdt hatchbacks. Men det stjæler umiddelbart ikke højde på bagsæder og bagagerum.

Alligevel har de altafgørende bagagerum masser af liter at øse af. Faktisk hævder Honda Civic Tourer med sine 624 liter at være lige så voluminøs som klassemesteren Skoda Octavia, mens Seat Leon ST klarer 587 liter.

Den spritnye Leon ST stiller op med den 1,6 liters TDI diesel på 105 hk og det næsthøjeste udstyrsniveau, Style, til en pris af 276.995 kr. med ekstraudstyr som touchfarveskærm, mens Honda er klar med den nye Civic Tourer bestykket med den forholdsvis nye 1,6 liters diesel på 120 hk, og det øvre udstyr, Sport.

Prisen er 300.000 kr., men lander på 325.000 kr. med adaptive støddæmpere ADAS og sikkerhedspakken ADS.

Honda repræsenterer med sine futuristiske og spidse former ude og inde den mere provokerende side med masser af bling-effekter indendørs, der leder tankerne hen på et teknikpakket japansk Pioneer stereoanlæg fra 1980’erne.

Seat er mere underspillet, men alligevel så elegant og stilren, at der sagtens kunne have været et Alfa Romeo-logo plantet på snuden.

Sportslig fremfærd

Begge kører lige så sportsligt, som de ser ud. Her vinder Hondaen dog første runde med sin let-på-tå fremfærd, hvor det skarpe styretøj, den præcise undervogn og joystik-agtige gearskifte spiller godt sammen med den perlende nye Honda diesel.

Instrumenteringen er mere enkel i Seat Leon. Men i længden virker betjeningen her mere naturlig.

På den anden side står Leon, der med samme platform som VW Golf, Audi A3 og Skoda Octavia byder på en tyngde og soliditet, så den føles som en større bil. Den ligger klippefast på vejen, men er alligevel letkørt.

Bag rattet opleves Civic nærmest som et flycockpit, hvor de lagkageopdelte instrumenter sidder perfekt. Leon er mere enkel og funktionelt indrettet, men vinder alligevel på grund af sin no-nonsence funktionalitet og intuitive udførelse.

Media Plus-systemet i Seat til 5.000 kr., hvor den 5,8 tommers berøringsskærm.

De velstøttende sæder for og bag trækker op i Leon. Sæderne i Civic er solide foran, mens du agterude sidder umageligt som på en pølle. Til gengæld har den Hondas Magic Seats, som kan foldes sammen eller slås op som biografsæder og give mere plads bag forsæderne.

Det lagkageopdelte futuristiske interiør i Civic fungerer godt, men der er også meget distraherende bling.

Bagtil har du det bedste udsyn i Leon, mens den mere hylster-formede Civic med smalle skydeskår af bagerste sidevinduer giver mere begrænset udsyn.

Bagagerummene er regulære og ikke snævert krympede, som coupéformen ellers lægger op til.

Umiddelbart opleves de lige store. Honda snyder dog lidt, for nogle af de mange liter er gemt i et 117 liter stort rum.

Leon har en praktisk bund, som kan reguleres i to højder.

Honda-dieselen har et moment på 300 Nm og snurrer i mærkets bedste stil som en symaskine, men den knurrer også lidt, når den skal bestille noget. Seat har med sit moment på 250 Nm noget mindre saft at gøre godt med.

Sparsommelige motorer

Seat savner dog ikke kræfter i det daglige, hvor den pænt dæmpede motor gør det godt, men ved overhalinger mangler Hondaens punch. Vi kan hurtigt opgradere Seat til den fine 2,0 TDI på 150 hk for 30.000 kr. mere.

Med en tørst på 25,6 km/l for Civic og 26,3 km/l for Leon er begge i den absolut pæne ende. Hondaen har dog mere spillerum med sine seks gear mod Seats fem.

Civic Sport vinder også på grundudstyret og de tilvalgte Adaptive støddæmpere, som kan sættes op til normal, dynamisk eller komfort-kørsel, fungerer godt.

Sikkerhedspakken, ADAS, med blandt andet blindvinkelassistent, genkendelse af vejskilte, bak- og vognbaneassistent, registrering af trafikskilte og automatisk fjernlyssystem, er helt klart er den beskedne merpris værd.

Hos Seat kan du til gengæld tilkøbe de revolutionerende LED-forlygter til en snes tusinde kr.

En del private vil dog nok vælge benzinmotorer, hvor begge har fine alternativer- her står Seat bedst.

Valget mellem de to handler om temperament for de stilige alternativer til de klassiske ”Kasser”.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen