Dansk bud på Formel 1-bane byder på skarpt sving ved Christiansborg og 300 km/t hen over Knippelsbro

Den 4,5 km lange bane i København er udtænkt med hjælp fra Jan Magnussen og godkendt af Formel 1-ejerne.

Artiklens øverste billede

Et Formel 1-felt ført an af Kevin Magnussen i en hård opbremsning foran Christiansborg Slotsplads efter at have passeret Knippelsbro med over 300 km i timen, hurtigt på gassen ved Slotsholmsgade bag Børsen og ned forbi Den Sorte Diamant med speederen i bund inden et skarpt sving lige efter en tur under Langebro.

Det er ikke set tidligere i Formel 1-kalenderen, at man kører over to broer på en bybane. Det bliver et spektakulært syn.

Thomas Wulff, Formel 1-ekspert

Det kan blive virkelighed i 2020. I hvert fald er det den rute, som et konsortium med den tidligere videnskabsminister Helge Sander og rigmanden Lars Seier Christensen i spidsen har fået godkendt til at gå videre med af amerikanske Liberty Media, der ejer Formel 1. Det viser en aktindsigt, som Jyllands-Posten har foretaget hos Københavns Kommune. Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune har efter ønske fra erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (K) deltaget i gennemgangen af den mulige bane i hovedstaden, i forbindelse med at den anerkendte banedesigner Hermann Tilke besøgte København i marts. Placeringen og udformningen af banen er udtænkt af Helge Sander og hans samarbejdspartnere, der har fået hjælp af Jan Magnussen til at skabe det optimale bud på en dansk bybane.

»Den bane, vi har forelagt Formel 1 i London, bliver ikke med fuldstændig sikkerhed den endelige, men den er udgangspunktet, og hvis ændringer sker, bliver de minimale. Banen er blevet godkendt af Hermann Tilke, som dog også havde spørgsmål og idéer til justeringer, men det er noget, vi løbende vil se på,« siger Helge Sander og tilføjer:

»Det var tydeligt, at Hermann Tilke var meget begejstret for banen. Den foreslåede rute udgør mange færre forhindringer, end det han havde forventet, når der er tale om en bane i midten af en storby.«

Sammenlignes med Baku

Ender buddet på et dansk grandprix med at blive virkelighed, mener Jan Magnussen, at alle motorsportsentusiaster kan se frem til noget særligt.

»Banen vil kunne danne grundlag for et fantastisk løb. Den kan ende med noget, der minder om grandprixet i Baku, Aserbajdsjan. På vores foreslåede bane vil der være nogle enormt lange stræk, hvor bilerne kan nå deres maksimale topfart, mens der også vil være nogle meget snørklede forløb, der vil gøre det teknisk svært. Jeg synes dog, at det mest interessante er omgivelserne; at man får lov til at køre ved Christiansborg og tæt på Tivoli. Det vil være nogle enormt flotte omgivelser, måske de flotteste af alle Formel 1-baner,« siger han.

Det er Magnussen selv, der har tilføjet den snørklede passage bag Langebro, men en vigtig detalje har initiativtagerne ikke fastlagt endnu.

»Placeringen af målstregen er ikke på plads endnu, hvilket også gør sig gældende med pit-området. Den beslutning vil blive taget på et senere tidspunkt,« siger Jan Magnussen.

Jan Magnussen sammenligner det danske bud på en bybane med banen i Baku, der er kendt for sine hurtige langsider og snævre passager som set her under årets grandprix. Foto: Ivan SekretarevAP

Når Jyllands-Postens Formel 1-ekspert, Thomas Wulff, nærstuderer buddet på den 4,55 km lange, danske bane, falder blikket først og fremmest på de to passager over Knippelsbro og Langebro.

»Det er ikke set tidligere i Formel 1-kalenderen, at man kører over to broer på en bybane. Det bliver et spektakulært syn. Der er kurve på begge broer, men jeg frygter ikke farlige situationer på grund af det. Formel 1-bilerne bliver selv i sådan en situation trykket ned mod asfalten, fordi de skaber så meget downforce, og man vil helt sikkert også se de store sikkerhedshegn omkring broerne, som man blandt andet kender fra havneområdet i Monacos grandprix,« siger han

Går ind i ny fase

Årsagen, til at der overhovedet er opstået mulighed for et dansk grandprix, kom, fordi de nye Formel 1-ejere, Liberty Media, gik ind i sporten med målet om at udvide løbsserien. Formel 1-kalenderen tæller i øjeblikket 21 løb, men mister to næste år. I slutningen af juni gik Helge Sander offentligt frem og fortalte til Jyllands-Posten, at de danske initiativtagere på et møde med Liberty Media havde fået et nik til at gå videre med planerne om at lave Formel 1 i København i 2020.

Arbejdet med at få Formel 1 til Danmark har stået på i tre år. Prisen på at afholde et Formel 1-løb ligger omkring de 300 mio. kr. Chefen for Liberty Media, Sean Bratches, fortalte til Jyllands-Postens i forbindelse med det østrigske grandprix i weekenden, at det danske bud passer godt til hans idé om en bybane, men at man også taler med andre lande.

Ifølge Helge Sander går det danske bud nu ind i en ny fase.

»Vi skal have kvalificeret vores budget, så vi kan sikre, at vi kan samle den kapital, der er nødvendig for at arrangere et Formel 1-løb. Det næste halve år bliver et reelt arbejdsår, hvor mange praktiske ting skal på plads, nu hvor vi har fået en række formelle ting afklaret. Vi skal også have startet forhandlinger med regeringen, der har givet sin principelle tilslutning til Formel 1 i København,« siger han.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.