Kevin Magnussen blev nummer fem i sit comeback i Bahrain 2022

Kevin Magnussen blev nummer fem i sit comeback til Formel 1. Charles Leclerc vandt.

Artiklens øverste billede
Kevin Magnussen kæmpede med Sergio Perez i begyndelsen af løbet. Foto: Hassan Ammar/AP

For 11 dage siden meddelte Haas og Kevin Magnussen, at danskeren atter var at finde i Formel 1.

Søndag kørte han en femteplads hjem til teamet ved sæsonåbneren i Bahrain. En kæmpesejr for både Haas og Magnussen og timingen for Magnussens comeback kunne ikke være bedre.

I fjor var Haas-bilen feltets ubetinget dårligste. I år lugter det af, at den er fjerde eller femtebedste.

I Haas-lejren vil der jubel over resultatet, men også over at begge biler gennemførte. Holdbarheden af VF-22 – som Haas-bilen hedder – var det store spørgsmålstegn før løbet, men begge biler gennemførte.

For Magnussen holdt det hårdt til sidst.

10 omgange før slut brød Pierre Gaslys bil i brand. Der kom safetycar banen, og hele feltet blev samlet, hvorfor Vatteri Bottas kom helt op i nakken på Magnussen. Over fem omgange kæmpede Magnussen indædt. Foran udgik begge Red Bull-kørere og en syvendeplads blev vekslet til femteplads.

»COME OOOOOOOOON,« skrev han over radioen, da han krydsede linjen, og man kunne høre teamet juble i baggrunden.

»That was some fucking viking comeback,« skreg Haas-teamchef Günther Steiner over radioen.

Det er det bedste resultat for Haas siden 1. juli 2018 for Haas, da Romain Grosjean blev nummer fire i Østrig.

Femtepladsen kom på et fremragende løb af danskeren – specielt sekvensen med at holde Valtteri Bottas bag sig skaber respekt.

Det var som om, at Kevin Magnussen aldrig havde været væk. I flere sæsoner før comebacket var han kendt som en fremragende starter, og den disciplin havde han ikke glemt. Han startede som nummer syv, men allerede efter en halv omgang var han strøget forbi Valtteri Bottas og Sergio Perez.

Nu er det dog sådan, at danskeren kører i en Haas, hvorfor han ret hurtigt blev overhalet af George Russell i Mercedes og Sergio Perez i Red Bull.

»Nu skal du bare falde ind i løbet,« lød det over radioen, da 6 af de 57 omgange var kørt, hvor han lå nummer 7, som han startede på.

Efter 36 omgange gik Magnussen i pit for anden gang, men her blev han overhalet af Pierre Gasly (AlphaTauri), der lige akkurat sneg sig forbi, men Magnussen holdt snoren kort og kunne overhale tilbage en omgang senere.

Kevin Magnussens holdkammerat Mick Schumacher startede som nummer 12, men han havde ikke en helt så vellykket start som danskeren. Haas-teamchef Günther Steiner udtalte i forbindelse med Magnussens ansættelse, at Schumacher skulle have en holdkammerat, han kunne lære af. Man kan roligt sige, at tyskeren fik en lærestreg. Han blev nummer 11.

Charles Leclerc startede i poleposition med den regerende verdensmester Max Verstappen bag sig, og Leclerc beholdt førstepladsen, men med 15 omgange angreb Verstappen gang på gang. Hver gang han kom forbi, angreb Leclerc tilbage. Hele tre gange overhalede de hinanden på kryds og tværs. Med to omgange igen udgik først Max Verstappen og så Sergio Perez (begge Red Bull), og så kunne Ferrari tage et og to med Carlos Sainz som nummer to.

Mercedes havde tydeligvis problemer, men Lewis Hamilton er en snedig racerkører, og med Red Bulls kæmpenederlag endte han på tredjepladsen, mens George Russell blev nummer fire.

Flere havde spået McLaren til at være kandidater til – om ikke verdensmesterskabet, så i hvert fald grandprix-sejre, men det stolte britiske team havde store problemer. Lando Norris endte som nummer 15, Daniel Ricciardo 14.

En af de nye regler er, at holdene ikke må varme dækkene op til mere end 70 grader, hvor det var 100 foran og 80 bagpå i fjor. Resultatet så man allerede ved første dækskifte, da Lewis Hamilton kom ud på hårde dæk og sejlede rundt, hvor han blev overhalet af nybegynderen Zhou fra Alfa Romeo. Da Hamilton havde fået varmet dækkene op, overhalede han tilbage. Den slags giver flere højdepunkter, og det er lige præcis derfor, at man har besluttet sig for regelændringen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.