Nico Rosberg synligt irriteret på Lewis Hamilton efter kollision under Østrigs grandprix

Fjendskabet mellem de to Mercedes-kørere Nico Rosberg og Lewis Hamilton er større end nogensinde.

Artiklens øverste billede
Nico Rosberg havde svært ved at skjule sin irritation over for Lewis Hamilton efter kollisionen. Foto: Ronald Zak/AP

Sjældent er et øjenbryn blevet løftet så højt som Nico Rosbergs.

Formel 1’s førende kører var kort forinden kollideret med sin holdkammerat Lewis Hamilton i et højresving på sidste omgang af det østrigske grandprix.

I svinget kørte Hamilton venstre om Rosberg. Briten var foran, men Rosberg drejede ikke til højre, som man kunne forvente, og så ramlede de to sammen.

Hvem var skyldig i endnu en kollision mellem de to Mercedes-kørere, ville medierne vide, da Rosberg stod med fem mikrofoner for munden.

»Jeg havde den inderste linje i svinget,« sagde Nico Rosberg til TV3 Sport.

»Lewis var yderst og siger, at det var din skyld,« lød det fra en reporter.

Og så var det, at Nico Rosbergs højre øjenbryn strøg mod nord. Selv om han tog sig god tid til at svare, kom han ikke godt fra start.

»Jeg vil ikke ... jeg vil ikke ... jeg ved ikke noget. Jeg har ikke selv hørt det, og han har ikke sagt det til mig. Jeg er vanvittigt frustreret,« endte han med at sige.

Hvis forholdet mellem Rosberg og Hamilton før var på frysepunktet, nærmer det sig -273,15 grader nu.

For at forstå, hvorfor de to rivaler endte med at køre så tæt på hinanden, skal man se på indledningen af løbet.

Lewis Hamilton og Nico Rosberg kørte efter forskellige dækstrategier. Begge var kvalificeret på de såkaldte ultrasoft-dæk, der ikke er særligt holdbare. Men Lewis Hamilton kunne på poleposition køre et løb fra front uden at slide unødigt på dækkene under trafik. Nico Rosberg startede som nummer seks og måtte altså kæmpe sig op i feltet. Det slider mere på dækkene, og derfor kørte Rosberg efter en strategi, hvor han skulle skifte dæk to gange, mens Hamilton kunne nøjes med at skifte en gang. Det ville med stor sikkerhed give Hamilton en komfortabel sejr, men da Sebastian Vettels kørte i barrieren, og føringen blev nulstillet med en safetycar, gik Hamiltons strategi i vasken, og han måtte ændre til en tostopsstrategi, hvor han blev overhalet af Rosberg, mens han fik skiftet dæk.

Varm bremse

Til slut lå Hamilton bag Nico Rosberg, der kørte på 11 omgange ældre dæk og med en bremse, der var så varm, at den ikke fungerede optimalt.

Nico Rosberg mangler frontvingen efter sammenstødet med Lewis Hamilton. Dækkene er slidt voldsomt ned. Foto: Kerstin Joensson/AP

Historisk set har der kun været én udgang, og det er, at en bliver fyret eller forlader teamet frivilligt,

Thomas Wulff, Jyllands-Postens Formel 1-ekspert

Alle de argumenter blev brugt, men løbsledelsen endte med at dømme Rosberg som skyldig i kollisionen, og han fik en symbolsk straf på 10 sekunder, hvilket ingenting betød, da han trillede i mål 14 sekunder foran Daniel Ricciardo (Red Bull).

Men da han krydsede målstregen som nummer fire – Hamilton som vinder – havde direktør for Mercedes, Toto Wolff, allerede for åben skærm vist, hvad han syntes om de to kamphaners infight.

I langsom gengivelse på tv kunne man se ham banke i bordet ved sammenstødet.

»Biler, der kolliderer, føles som et deja-vu for os, og det er ikke noget, vi er glade for. Vi ligner en flok idioter, og det er mangel på respekt for 1.500 mennesker hos Mercedes, som arbejder hårdt for at gøre bilerne klar, og derfor må det høre op nu,« sagde Toto Wolff til AFP.

Som på banen gav Lewis Hamilton sig ikke en tomme.

»Nico lavede en fejl. Han gik inderst i svinget, og jeg gik udenom. Jeg var foran, da vi kom ind i svinget, og jeg lod så meget plads være, som jeg kunne, og så drejede jeg, men blev ramt. Selvfølgelig er det ikke noget, teamet vil have, men det er motorløb, og de lader os race. Jeg lavede ikke noget forkert for at ramme min holdkammerat,« sagde han.

Men argumentet med, at Mercedes lader sine kørere »race«, holder måske ikke i fremtiden. Det er i hvert fald tydeligt, at Toto Wolff er irriteret.

For to måneder siden bankede de to holdkammerater sammen i Barcelona, hvilket fik Wolff til at tage en alvorlig snak med dem efterfølgende.

»Det lader ikke til, at snak bringer os videre, så nu må vi tænke på mulige løsninger og måske i sidste ende implementere de meget upopulære team-ordrer. De er på bordet nu. Vi bliver nødt til at diskutere det, for det er måske den eneste måde, vi kan håndtere denne situation på,« sagde Toto Wolff.

Wolffs buldren lyder som teatertorden, for ingen kan forestille sig, at to så ærgerrige kørere vil adlyde ordrer. Og hvordan skulle de overhovedet kunne implementeres, spørger Jyllands-Postens Formel 1-ekspert, Thomas Wulff.

»Mercedes kan vel ikke gå ud og sige, at den, der har poleposition, skal vinde løbet? Eller den, der fører tre fjerdele ind i løbet, skal have lov til at vinde? Jeg kan ikke se en værdig løsning på det. Og ingen gider at se det, og fansene vil vende dem ryggen. Det er også en trussel fra Wolff om, at de skal vide, at han er træt af det, men de er store individualister og egoister, så jeg tror ikke, at de kan kontrolleres,« siger Thomas Wulff.

Han ser kun få mulige afslutninger på fjendskabet.

»Historisk set har der kun været én udgang, og det er, at en bliver fyret eller forlader teamet frivilligt. Ellers skal den ene acceptere for evigt at være i andenposition, men det kommer ikke til at ske. Rosberg vil jo være verdensmester,« siger Thomas Wulff.

Næste omgang i fejden er allerede på søndag, når det britiske grandprix i Silverstone køres.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.