Trods voldsomme ulykker: Så sikker er din flyrejse

Risikomæssigt er det 40 gange mere sikkert at rejse 1.000 kilometer i fly i forhold til den samme afstand i bil.

Artiklens øverste billede
Det hører til sjældenhederne, at danskere bliver dræbt i den kommercielle flytrafik.

De 150 dræbte i tirsdagens flystyrt i de sydfranske alper er et forsvindende lille antal set i forhold til de anslåede otte millioner daglige flypassagerer på tværs af kloden.

Ifølge luftfartsorganisationen International Air Transport Associations seneste sikkerhedsrapport sker der blot én fatal ulykke for hver 4,4 millioner kommercielle flyvninger, hvilket gør rejseformen langt mere sikker end transport til lands eller til vands.

”Der er ikke noget at være bekymret for. Det at flyve er stadig den mest sikre transportform. Og specielt i Europa er flyvesikkerheden i top. Når man ser på hvor mange millioner, der flyver hver eneste dag, så sker der forsvindende få ulykker,” siger Hans Christian Stigaard, der er tidligere trafikchef i Københavns Lufthavne og i dag flysikkerhedskonsulent for blandt andre EU.

En dansk statsborger er ifølge Udenrigsministeriets Borgerservice blandt de dræbte ved den tragiske ulykke i tirsdags, hvor et Airbus A320 fra det Lufthansa-ejede lavprisselskab Germanwings ramte et bjergmassiv nær byen Digne i de sydfranske alper på vej fra Barcelona til Düsseldorf.

Men det hører til sjældenhederne, at danskere bliver dræbt i den kommercielle flytrafik. Det skete senest i februar 2014, da en ung dansk læge var blandt de 18 dræbte i et flystyrt i Nepal.

Til sammenligning bliver en dansker dræbt hver anden dag i trafikulykker på vejene - baseret på Vejdirektoratets statistik for 2014 med 183 dræbte i alt.

Trafikstyrelsen vurderer i den seneste sikkerhedsrapport for civil luftfart, at det risikomæssigt er omkring 40 gange sikrere at rejse 1.000 kilometer i fly i forhold til den samme afstand i bil.

”Tommelfingerreglen siger, at man skal flyve rigtig meget og rigtig langt for statistisk set at kunne blive omfattet af en flyulykke,” siger Hans Christian Stigaard.

Sikrere at flyve år for år

Sidste år blev 761 personer dræbt i 12 ulykker med kommercielle fly verden over. Tallene fra Aviation Safety Network omfatter de 155 dræbte i AirAsia-styrtet 28. december mellem Singapore og Indonesien samt nedskydningen af Malaysia Airlines MH17 i luftrummet over Ukraine 17. juli med 298 dræbte.

Men hvor antallet af dræbte sidste år var højere end i 2013, var ofrene fordelt på færre ulykker. Og generelt er både antallet af ulykker og dræbte faldet i løbet af de seneste 50 år, hvor flytrafikken samtidig er vokset voldsomt i omfang.

”År for år falder antallet af ulykker. Og den eneste årsag til at 2014 havde flere dræbte end året før, skyldes jo, at nogle gale mennesker med raketter i hånden skød et civil fly med næsten 300 mennesker ombord ned. Det kan man jo ikke kalde en flyulykke som sådan, selvom den tæller med i statistikken,” siger Hans Christian Stigaard.

App udregner risiko for flystyrt

På trods af den faldende risiko for at ende i et flystyrt lider hundredtusindvis af danskere af flyskræk i større eller mindre grad. I 2012 viste en undersøgelse foretaget af hotel-søgemaskinen Hotels.com, at det drejede sig om 900.000 danskere.

Men er man blandt de mange passagerer, der stadig får svedige håndflader og højere puls af at sætte sig i flysædet, er det nu muligt at dulme nerverne med en app’en ’Am I going Down?’

App’en, der i øjeblikket kun findes til iPhone, trækker på statistik fra over 10 millioner ruteflyvninger og ulykker med flere end én dræbte.

En søgning på flyvninger fra Barcelona til Düsseldorf med et Airbus A320-fly fra Germanwings viser, at risikoen for at dø i et flystyrt undervejs blot er én til 4,5 millioner.

Det betyder, at du som passager på den pågældende rute statistisk set kan flyve distancen hver eneste dag i 12.333 år og nå uskadt frem.

Hans Christian Stigaard vurderer, at den massive pressedækning af flystyrt er en væsentlig årsag til, at flyskræk er stærkt udbredt trods den lave risiko ved flyrejser.

”Det bliver rent pressemæssigt slået meget stort op, når der sker de her flyulykker. Og det er også dramatisk, når en flyvemaskine ligger spredt ud over et stort område. Men vi skal huske på, at det er langt farligere at køre eller sejle,” siger han.

Her kan du blive klogere på flysikkerhed:

Trafikstyrelsen

Airsafe

Planecrashinfo

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.