Sådan afslører du falske hotelanmeldelser

Hotelanmeldelser på internettet kan være falske. Men mens branchen kæmper for regler på området, kan du selv blive bedre til at afsløre de falske anmeldelser.

Artiklens øverste billede
Man skal ikke altid stole på de brugeranmeldelser, der følger med, når man booker hotel på nettet.

Når du booker hotel til rejsen på sider som eksempelvis hotels.com og tripadvisor, kan du ikke altid være sikker på, at hotellernes brugeranmeldelser er sande.

De kan være fabrikerede med positiv ordlyd for at skaffe kunder, men der kan også være negative anmeldelser, der er forfalskede for at skade en konkurrent.

Problemet bekræftes hos Forbrugerombudsmanden, der oplyser, at man lige nu forhandler om retningslinjer på området på initiativ fra blandt andre Dansk Erhverv og Forbrugerrådet.

”Der skal tages hensyn til virksomheder, der kan blive udsat for falske anmeldelser, og så skal forbrugerne have tillid til, at det, de læser, er sandt, ” siger Bent Bagge, der er chefrådgiver hos Forbrugerombudsmanden.

Løgndetektor til nettet

Men du kan faktisk selv gøre noget for ikke at blive snydt af de falske brugeranmeldelser.

På Cornell University, i den amerikanske stat New York, har man udviklet en maskine til internettet, der kan regne ud, om anmeldelserne er falske eller troværdige. Den er udviklet på baggrund af analyser af en lang række falske og sande anmeldelser.

Maskinen er tilgængelig for alle på hjemmesiden reviewskeptic.com. Her skal du copy-paste en anmeldelse ind i tekstfeltet, og så vil programmet, på baggrund af de mange analyser, fortælle, om du kan stole på anmeldelsen.

Rammer rigtigt 9 ud af 10 gange

David Guldager, der er redaktør på TV 2’s gadgetsite ’Beep’, kalder opfindelsen for et brugbart redskab.

”Når man indsætter anmeldelsen, får man ikke bare et resultat, men også en oversigt over hvilke ord, der virker lidt fuskede, og hvilke sætninger, der virker til at være sat korrekt sammen, ” siger han og fortsætter:

”Mennesket har svært ved at gennemskue, om en anmeldelse er falsk. Derfor kan denne mekanisme gøre en forskel. Da man testede maskinen, havde den ret i godt 90 procent af tilfældene.”

Mange kigger på brugeranmeldelser

Selvom man altså ikke kan vide sig 100 procent sikker på, at reviewskeptic.com rammer rigtigt hver gang, så anbefaler David Guldager, at man benytter sig af den, når man surfer efter hoteller.

”Hvis man lader være med at læne sig 100 procent op ad resultatet, så taler alt for, at man benytter sig af maskinen. Den har en bedre forståelse for, hvad der er falsk og ikke falsk, end du selv har. Og når flere og flere køb på nettet sker på baggrund af brugeranmeldelser, er det enormt vigtig, at man kan spotte de falske anmeldelser,” argumenterer David Guldager.

Stor betydning for hotellerne

Cornells opfindelse får også positive ord med på vejen fra formanden i Horesta, der er brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og turisthvervet.

Håbet fra Horesta er, at hotellerne får lettere ved at få udbyderne af hjemmesiderne til at slette de falske anmeldelser.

”Det er klart, at anmeldelserne har stor vigtighed for hotellerne, da flere og flere booker hotel via de her bookingsider, så falske anmeldelser kan jo være skadelige for forretningen,” forklarer Jens Zimmer Christensen.

Hvornår Forbrugerombudsmanden er klar med et regelsæt, der skal gøre det nemmere at stole på brugeranmeldelserne, vil man ikke ud med.

Men et udkast til retningslinjer på området vil blive sendt i høring hos de berørte organisationer hen over sommerferien.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.