Coronakrisen sætter dansk turisme fire år tilbage

Det er gået hårdest ud over turismen i de større byer, mens andre steder er sluppet nådigt, viser Visitdenmarks årsrapport. Først i 2023 vil man på landsplan have genvundet det tabte.

Artiklens øverste billede
Coronakrisen er gået ekstremt hårdt ud over storbyerne. Bedre er det gået kystturismen. Her er vi på Skarø. Foto: Kasper Orthmann Andersen

Mange danskere har taget hjemlandet til sig som feriedestination under coronakrisen. Der har heller ikke været så mange andre muligheder, kan man tilføje.

Og selv om det hjemlige danske marked er gået frem under det seneste halvandet års krise, har det ikke kunnet opveje sidste års tab fra de udenlandske markeder. Langtfra endda.

I 2020 var der 11,5 mio. færre kommercielle overnatninger sammenlignet med 2019. Tallet dækker over 12,9 mio. færre udenlandske overnatninger, mens der til gengæld var en fremgang på 1,3 mio. flere danske overnatninger sidste år sammenlignet med året før.

Det viser tal fra Visitdenmarks årsberetning for 2020, der netop er landet.

Tallene svarer til en tilbagegang i overnatningerne på 20,5 pct. og et anslået fald i turismeomsætningen på 40,6 mia. kr. Heraf 37 mia. kr. fra manglende udenlandske turister.

Den samlede turismeomsætning faldt dermed til lige under 100 mia. kr.

For de aktører, der havde sat næsen op efter, at 2021 ville blive bedre, er årsrapporten nedslående læsning. Faktisk slår Visitdenmark fast, at turismen først i 2023 vil have genvundet det tabte.

Hårdt for den urbane turisme

Alle dele af dansk turisme har været påvirket af pandemien, men tilbagegangen rammer ikke alle lige hårdt. Særligt storbyerne blødte i 2020 med et fald i overnatningerne på hele 54 pct. sammenlignet med året før.

København er det område i Danmark, som er allerhårdest ramt. Med en tilbagegang på 7 pct. i overnatningerne har kystturismen klaret sig bedre, hvilket hænger sammen med, at både danskere og tyskere valgte at holde sommerferie ved de danske kyster i 2020, slår Visitdenmark fast.

Konkurrencen om de internationale turister har længe været hård, og den bliver endnu hårdere på den anden side af corona, forudser administrerende direktør Jan Olsen og bestyrelsesformand Allan Agerholm.

I forhold til indenlandske turister har der det seneste år været tale om en succeshistorie, og en del af forklaringen skal ifølge den nationale turistorganisation tilskrives intensiv markedsføring.

Visitdenmark fik sidste år til opgave at udvikle og målrette en kampagneindsats rettet imod danskerne i forhold til det danske marked.

I et bredt samarbejde med de nye destinationer og Dansk Kyst- og Naturturisme blev det til kampagnen ”Meget mere end bare Danmark”. Kampagneindsatsen blev gennemført via midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og de danske destinationer.

Visitdenmark gennemførte efter kampagnen en analyse af danskernes oplevelse af at holde ferie i Danmark sidste sommer. Og hele 36 pct. havde fået en mere positiv opfattelse af Danmark som ferieland.

»Det må siges at være et rigtig godt grundlag at bygge videre på i markedsføringen af Danmark til danskerne her i 2021,« udtaler administrerende direktør Jan Olsen og bestyrelsesformand Allan Agerholm samstemmende i rapporten.

Hvornår der for alvor kommer gang i dansk turisme, afhænger naturligvis af den globale udvikling i pandemien, hastigheden af vaccinationer i de enkelte lande og deres grænsegenåbninger.

Hele Visitdenmarks årsberetning kan ses via linket her.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.