Gigantskibe skal fremover cruise uden om Venedigs historiske centrum

Af miljøhensyn og i et forsøg på at værne om kulturarven har den italienske regering besluttet at omdirigere gigantiske krydstogtskibe og godstrafik på over 40.000 tons væk fra det historiske område.

Artiklens øverste billede
Krydstogtsskibe kan snart være fortid i det centrale Venedig. Her skygger et skib for San Giorgio Maggiore. Foto: Getty Images

Snart skal det være slut med de mastodontiske skibe i Venedig. I hvert fald i den mest centrale del af kanalbyen, der de seneste mange år har kæmpet med både overturisme og klimaforandringernes konsekvenser i form af drastisk forøget vandstand og oversvømmelser.

Af mange forskellige årsager er krydstogtsskibe i stigende grad blevet et symbol på krisen, og det kulminerede, da et MSC-cruiseskib på 13 dæk i 2019 kolliderede med en turistbåd og sårede flere mennesker.

Begivenheden udløste protester over hele byen, og mange venetianere opfordrede allerede dengang til et totalt forbud mod store krydstogtskibe i lagunen.

Utilfredsheden med krydstogtsindustrien skyldes dog også, at byen ikke er gearet til at håndtere de mange tusind mennesker, der lukkes ud i de snævre gader, når skibene lægger til kaj. Desuden er det velkendt, at krydstogtsskibene forurener mere end de fleste andre grene af masseturismen.

Ifølge flere internationale medier, herunder BBC og Lonely Planet, vil Venedigs havnemyndighed nu udsende en offentlig høring for at finde alternative havne til håndtering af store containerskibe og krydstogtskibe uden for lagunen.

Det betyder, at de ikke længere vil passere Markuspladsen og Canal Grande eller belaste vandvejene med gondoler og vandtaxier i byens centrum. Indtil der findes en permanent løsning, er det i stedet intentionen, at de store skibe skal lægge kursen om og runde Porto Marghera, Venedigs industrielle centrum.

Beslutningen om at omlægge krydstogtsskibenes sejlveje er ifølge Italiens kulturminister, Dario Franceschini blevet påvirket af Unescos henstilling til, at man gør mere for at bevare lagunen, uden at det går for meget ud over den økonomi, der er knyttet til fragt- og krydstogtsindustrien.

Normalt får Venedig besøg af op mod 20 mio. turister årligt, men i løbet af det seneste år har kanaler og gader været tomme på grund af covid-19.

Da turismen blev sat på hold på grund af pandemien, gik billeder af det usædvanligt klare vand med fiskestimer i Venedigs kanaler verden rundt.

Beslutningen om at omdirigere de store skibe er en sejr for de indbyggere og græsrodsfolk i Venedig, der har udtrykt bekymring for miljøet og kulturarven.

Tidligere initiativer til at dæmme op for den stigende krydstogtskibstrafik i området er ikke blevet ført ud i livet, men meget tyder på, at man med dette dekret vil tage fat på problemet for alvor.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.