Airbus afslører nye planer om revolutionerende fly

Airbus arbejder på at konstruere et passagerfly på en helt ny måde.

I slutningen af januar var det Airbus' konkurrent Boeing, der løb med opmærksomheden, da man gennemførte den første prøveflyvning af model 777x. Video: Reuters

Den europæiske flyproducent Airbus har ved Singapore Airshow afsløret detaljer om et igangværende arbejde med en flytype, som er baseret på en over 70 år gammel teknologi, men alligevel har potentiale til at revolutionere branchen.

Det skriver Reuters.

Airbus' arbejde går ud på at forene vingerne og flyets skrog i et mere helstøbt design, end man i dag ser på passagerfly, hvor der er en klar adskillelse af vinge og skrog.

Ifølge flyproducenten selv er den store fordel ved designet, at det vil kunne medføre en besparelse i brændstofforbruget på op mod 20 pct., fordi det kan formindske luftmodstanden i forhold til et traditionelt design.

»Vi tror, at det er på høje tid, vi bringer denne teknologi videre og finder ud af, hvad det kan give os,« sagde Jean-Brice Dumont fra Airbus ved afsløringen.

Airbus er allerede i gang med i Frankrig at gennemføre test af en 3,2 meter bred model af den nye flytype. Modellen bliver kaldt Maverick, og i Singapore havde man medbragt en mindre udstillingsmodel. Foto: Roslan RAHMAN / AFP

Der er dog også ulemper ved designet, da det vil være mere komplekst at kontrollere i luften end ordinære fly.

Airbus mangler endnu også at finde ud af, hvordan man skal gøre rejsen tålelig nok for passagerer. For med en noget bredere udnyttelse af skroget vil nogle passagerer blive placeret relativt langt væk fra midten af flyet og dermed være udsat for større påvirkning, når flyet manøvrerer.

Det er heller ikke sikkert, at passagererne vil få egentlige vinduer at kigge ud af. Hvis flyet nogensinde går i produktion kunne det således godt ske med med videoskærme, som kan give folk en fornemmelse af rejsens forløb.

Ideen om at forene skrog og vinger er langt fra ny i sig selv.

Den blev således først bragt til veje i 1940'erne, og teknologien er siden taget i brug i det ikoniske design af det amerikanske bombefly B-2.

B-2-flyet har været i brug i det amerikanske luftvåben siden 90'erne og er foruden designet kendetegnet ved stealth-teknologi.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.