Ny aftale giver kommuner mulighed for selv at udbrede ladestandere til elbiler

Antallet af ladestandere per indbygger er geografisk skævt fordelt, men en ny politisk aftale giver fremover kommuner lov til at medfinansiere opsætning af ladestandere, de steder markedet ikke selv kan.

Artiklens øverste billede
Ladestander til el-biler i Brønshøj. 

Kommuner og regioner får fremover mulighed for at skyde skattekroner i at udbrede ladestandere til elbiler.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Det er et bredt politisk flertal, der har indgået aftalen, der skal give bedre vilkår for bilister i elbiler i de mindre byer og i landdistrikterne.

Det er dog kun de steder, hvor markedet ikke selv kan løfte opgaven, at kommunerne og regionerne må sætte ind.

»Det er næppe i de større byer, at det bliver en udfordring, men mere i de tyndere befolket områder. Og denne aftale er blandt andet for at tilgodese nogle af de kommuner, der har mange landdistriktsområder,« siger transportminister Benny Engelbrecht til Jyllands-Posten.

Det er kommunerne selv, der har efterspurgt muligheden for at bruge skattekroner til helt eller delvist at betale for at rejse ladestandere de steder, hvor ingen andre vil. Det sagde Kommunernes Landsforening (KL) i sidste uge til Jyllands-Posten, efter at en opgørelse havde vist, at antallet af ladestandere per indbygger geografisk er meget skævt fordelt.

Transportministeren understreger, at kommunerne ikke er forpligtet til at bruge penge på at medfinansiere ladestandere.

Med den politiske aftale bliver der også opsat klare rammer for betaling. For eksempel skal man kunne betale for el til bilen med almindelige betalingskort, ligesom der skal være en klar skiltning af pris i kroner per kilowatt.

»Det er blandt andet for at sikre, at der er den pristransparens, der er nødvendig. Der er i dag for stor difference mellem, hvad man bliver opkrævet som kunde. Det skal ikke være sådan, at to forskellige kunder kommer til at betale en kæmpestor forskel fra den samme lader for den samme strøm. Der skal være en større transparens og en større priskonkurrence,« siger Benny Engelbrecht.

Der vil blive fremsat et lovforslag, som forventes at træde i kraft 1. april 2022. Den kommunale medfinansiering af opsætning af ladestandere gælder indtil videre frem til og med 2024.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.