Etisk dilemma: Hvem skal selvkørende biler ofre?

Flest mulige menneskers liv skal reddes, hvis førerløse biler skal prioritere mellem føreren af bilen og en gruppe fodgængere. Det svarer flertallet i en ny undersøgelse. Alligevel er det fåtallet, der selv ønsker at køre i en bil, hvor passagerens liv sættes på spil.

Artiklens øverste billede
Forskerne bag et nyt studie estimerer, at man ved at programmere bilerne til at ofre dens passagerer ved uheld kan forhindre op imod en million dødsulykker per år på verdensplan. Arkivfoto: Jens Høy

Skal vi give grønt eller rødt lys til førerløse biler? Det er umiddelbart nemt at svare på: Bilerne skåner miljøet, larmer mindre og er langt sikrere at køre i, skriver Videnskab.dk.

Men der opstår et svært dilemma, når talen falder på netop sikkerheden.

For hvem bør bilen redde, hvis der opstår en ulykke: Passageren eller fodgængeren?

Det spørgsmål har et forskerhold stillet en gruppe amerikanske borgere, og her mener flertallet, at fodgængerne bør reddes, hvis de er i overtal. Samtidig er der - måske ikke overraskende - lav tilslutning til selv at købe en bil, der er programmeret til at ofre passageren.

Læs mere: Hvem skal din førerløse bil slå ihjel?

»Folk vil det, som gavner det fælles bedste, men de vil samtidig ikke selv risikere noget og ønsker derfor at købe biler, der prioriterer deres egen sikkerhed,« siger datalog og lektor ved MIT, Iyad Rahwan, der er medforfatter til det nye studie, til Livescience.com.

I den ene undersøgelse, forskerne har foretaget, svarer 76 procent ud af 451 amerikanske statsborgere, at fodgængere bør reddes, hvis de er en flok på over 10, og der kun er én passager i bilen. 

Samtidig viser deres anden undersøgelse foretaget, at den individuelle vilje til at købe en selvkørende bil, der er programmeret til at ofre passageren, er sparsom. Blandt 259 adspurgte ligger den gennemsnitlige velvillighed på 30 på en 100 trins skala. 

Hvis producenterne ender med at udstyre bilerne med de algoritmer, som har til formål at minimere antallet af ulykker og dermed tabte liv, risikerer de altså samtidig at gøre de førerløse biler uattraktive, fordi ingen gider købe en bil, der er troløs – et dilemma, der bør tages alvorligt, skriver Videnskab.dk.

Læs mere: Gamle biler giver flere dødsuheld

»Det moralske dilemma med førerløse biler er noget, der er helt nyt. Vi taler om at eje et objekt, som du interagerer med hver dag, velvidende, at dette objekt kan beslutte at dræbe dig i visse situationer,« siger medforfatter til studiet Jean-François Bonnefon, som er forskningsleder ved the Toulouse School of Economics, til Livescience.com.

»Jeg er sikker på, du heller ikke ville købe en kaffemaskine, der i nogle tilfælde er programmeret til at eksplodere i dit ansigt,« konstaterer han.

Læs mere: GPS-teknologi gør traktor førerløs

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.