Astronomer har måske opdaget en ny spiral-arm i Mælkevejen

Opdagelsen af en gigantisk struktur langs Mælkevejens ydre kant kan udfordre vores forståelse af spiralgalaksers udvikling, fortæller dansk astronom.

Observatorio del Teide på Izaña-bjerget på Tenerife. Foto: Daniel López,Instituto de Astrofísica de Canarias

Mælkevejen kan meget vel vise sig at se en del mere anderledes ud, end hvad vi hidtil har troet.

For helt ude på de yderste kanter af den spiralformede galakse er forskere efter flere års galakse-kiggeri stødt på et mystisk objekt – en gigantisk struktur af gas, som angiveligt kan vise sig at være en hidtil ukendt spiral-arm på Mælkevejen.

Det skriver flere medier, herunder Live Science, der beretter om det nye fund, ifølge Videnskab.dk.

Det er et hold forskere ved Nanjing University i Kina med astronom Chong Li som førsteforfatter, der har observeret det såkaldte filament – en langstrakt, udtrukket, trådlignende struktur bestående primært af gas – der er blevet døbt Cattail.

Mælkevejen er en såkaldt spiralgalakse, og den er, som vi kender den, kendetegnet ved fire enorme spiralarme, to store arme, Scutum-Centaurus og Perseus, og to mindre, Norma og Sagittarius, der alle går fra centrum af galaksen og vrider sig herfra ud i hver sin retning.

Viser Cattail sig at være en femte spiral-arm, ville det rokke gevaldigt ved den viden, vi har om vores egen galakse, lyder det fra forskerne bag studiet.

Spiral-arm eller bare gas?

De nye opdagelser er resultatet af flere års arbejde, hvor de kinesiske forskere har rettet verdens største radioteleskop, kaldet FAST, ud mod verdensrummet og foretaget systematiske observationer af Cygnus-X, et område af Mælkevejen, der befinder sig cirka 4.500 lysår væk fra Jorden.

Det er under disse observationer, beretter astronom Keping Qui, en af forskerne bag, til Live Science, at han og holdet stødte på skyer af brint, der svævede rundt langt bagved Cygnus-X-området.

Billederne fra FAST lagde de sammen med observationer fra to andre teleskoper – et i Tyskland og et i Australien – og på den måde var forskerne i stand til at kortlægge strukturen, der vurderes at have en afstand på 3.600 lysår fra den ene ende til den anden og have samme masse som 65.000 sole.

Illustration af, hvordan, vi tror, Mælkevejen ser ud fra oven. Illustration: Nasa

Alene størrelsen gør ifølge Live Science Cattail til det største og mest fjerntliggende gas-filament, der nogensinde er observeret i Mælkevejen, skriver Videnskab.dk.

Men som det er nu, er Keping Qiu, Chong Li og resten af forskerholdet ikke i stand til at afgøre, om Cattail er en langstrakt struktur af gas – et såkaldt filament – der kommer i forlængelse af en af de allerede fire kendte arme, eller om det er sin egen spiral-arm, skriver Live Science.