Er du presset af hjemmeundervisningen? Her er forskernes råd

Mindre børn skal have ros for deres anstrengelser, mens teenageren måske kan blive motiveret af selv at bestemme over sin skoledag.

Artiklens øverste billede
Forskerne giver gode råd til, hvordan forældrene skal klare dagene med hjemmeundervisning. Foto: Colourbox

Bare skolerne åbner efter påske, tænker du måske efter flere dage med hjemmeundervisning.

Det ved vi endnu ikke, om de gør, men uanset hvad har forskerne nogle gode råd til dig, som skal undervise dit barn hjemme. Og de råd kan du faktisk også bruge i lektielæsningen, når alt igen er normaliseret, skriver Videnskab.dk.

Lad os starte med børn i de små klasser. De kan ikke lave lektier selv, så hvordan hjælper du dem bedst muligt på begrænset tid?

På TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet har en gruppe forskere undersøgt, hvordan forældre kan støtte deres børn i at blive bedre til at læse.

De udviklede en intervention med det rammende navn READ. READ bestod i hovedtræk af en læsekuffert, som børn i 2. klasse fik med hjem og skulle bruge til lektielæsning.

I kufferten lå der forskellige læs-let-bøger og gode råd til forældre om, hvordan man får en god læsning med sit barn.

Læs også: Coronavirus: Alt om udviklingen, symptomer og behandling

»Hovedbudskabet var, at selv om ens barn er ved at kunne læse selv, så giver det stadig mening, at man læser sammen med dem. Det vigtigste er ikke, at man hele tiden retter, så de læser korrekt. Det vigtigste er, at det er en god oplevelse, og at man har en dialog om det, man læser,« siger professor på Børneforskningscenteret Simon Calmar, som var med til at udvikle og afprøve læseinterventionen.

Tro på, at barnet kan

Simon Calmars forskning viser også, at forældres tro på deres barns evner og på, at barnet kan blive bedre, hænger sammen med, hvordan barnet klarer sig i skolen.

»Forældre, som tænker, at barnet bare ikke har evner for det her med læsning, kommer måske ubevidst til at lave mindre lektier med barnet,« siger han.

Forskning viser, at forældre som har denne lidt mere opgivende holdning, har mere fokus på barnets resultater og ikke på, at barnet gør sig umage og forsøger, så godt det kan.

Og de børn klarer sig faktisk dårligere.

Formålet med læsekufferten var netop at lære forældrene at have fokus på barnets indsats og på at dele en fælles oplevelse af at læse en bog.

Læs også:  Hvorfor har verdens lande vidt forskellige corona-strategier?

Hvis barnet går i stå ved et ord, kan man læse ordet eller måske bare starten af ordet. Så læsningen bliver mere flydende.

»Lærerne og skolen kan selvfølgelig noget andet, og børnene mangler alle deres klassekammerater lige nu, men når man sidder 1:1, kan man hjælpe barnet meget mere og hele tiden lave noget, der passer til ens eget barns niveau,« siger Simon Calmar, der ikke synes, at man skal stresse for meget over det faglige lige nu.

Til dig med større børn

Men hvordan håndterer du så undervisningen, hvis du har større børn?

»Selv om du har børn i større klasser, kan du ikke regne med, at de kan tilrettelægge deres dag selv. Og selv om lærerne i stigende grad strukturerer dagen for også de ældste elever, så er det her en god chance for, at give dem noget ekstra selvbestemmelse. Men rigtig mange har brug for, at forældrene sætter en struktur,« siger professor på Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson fra Aalborg Universitet.

Hun forsker blandt andet i børn og unges motivation og har fundet frem til, at netop følelsen af at bestemme noget og at have indflydelse er en stærk motivationsfaktor for de større børn.

Læs også: Forsker med opråb fra Singapore: Vores corona-respons virker - og dét kan vi alle lære af

Tidligere har man tænkt, at motivation er noget, en elev enten har eller ikke har.

Motivation kan være forskelligt fra fag til fag. Nogle er motiverede for dansk og matematik, men ikke for musik og idræt, og for andre er det omvendt.

Men sådan er det faktisk slet ikke, viser Noemi Katznelsons forskning.

»Motivation er ikke noget, der er der på forhånd. Det er ikke noget, man har. Man skal ikke forvente, at ens 7-årige eller 10-årige barn er motiveret for at lære noget nyt. Det er læringssituationen, der skaber motivation,« fortæller Noemi Katznelson.

Motivation er altså dynamisk og kontekstbestemt. Derfor kan ens barn godt være mindre motiveret for skolearbejde nu. Det kan simpelthen skyldes, at de faktorer, som normalt motiverer barnet, er væk.



Forskerne kommer her med tre gode råd til dig med større børn:

  • Du skal som voksen sætte strukturen for skoledagen.
  • Tænk over, hvordan du kan motivere barnet ved at lave koblinger mellem skolearbejdet og barnets interesser eller ved at give barnet noget selvbestemmelse.
  • For børn, som er meget selvkørende, skal du turde give slip og lade dem selv styre mere. Du kan jo starte med at afprøve det et par dage, og hvis de får lavet deres ting, gør det ikke så meget, om det er fra kl. 8-12 eller fra kl. 17-21.
Artiklen er publiceret i samarbejde med videnskab.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.