Har du mavefedt? Dette juleslik kan du spise

Har du allerede nu for mange deller på maven, så bliver både vægten og dit fysiske helbred værre af juleslik. Se hvad du i stedet kan spise.

Artiklens øverste billede
Ernæringsekspert er bekymret over danskernes høje slikindtag. Dels er sukkeret medvirkende til overvægt, men mindst ligeså tankevækkende er den kemicocktail som farve- og tilsætningsstoffer bidrager til.

De fleste har forsonet sig med tanken om, at badevægten har sneget sig et par kilo opad, når julefrokoster og nytårsfester er ovre.

- Hvis man allerede nu er lidt tyk og har deller på maven, så vil man også blive træt, uoplagt og utilpas af at spise juleslik, siger Anne Seidelin, der er kostvejleder og sundhedscoach.

Hun forklarer, at visse mennesker omsætter sukker rigtig dårligt i kroppen, og derfor vil kulhydrater være et dårligt valg, når tallerkenen skal fyldes op fra julebuffeten. Har du fedt på maven, så er du en af dem, der ikke omsætter sukker særlig godt.

I stedet skal man - hvor underligt det end lyder - vælge julesagerne med fedt frem for sukker. Kroppen skal nemlig ikke arbejde så hårdt for at omsætte fedt, og derfor vil du ikke føle dig så træt og utilpas, som hvis du sluger sukker hele dagen.

- Du kan spise risalamande, som er ris, flødeskum, vanilje og mælk. Vi har stadig ikke godt af det, men det er bedre for kroppen end sukker, og så smager det godt og er naturligt. Småkager lavet på smør er også bedre end juleskum, siger Anne Seidelin.

Hvis man har overskud og gerne vil have ekstragod samvittighed, når man stikker hånden i slikposen, så skal der være nødder på bunden. Det fortæller ernæringsekspert Per Brændgaard.

- Nødder hjælper til at fjerne fedtet fra maven. Så man kan eksempelvis spise tørret frugt og nødder - med ekstra mange nødder, siger Per Brændgaard.

Og netop forholdet mellem nødder og det tørrede frugt som eksempelvis dadler er vigtigt, forklarer Anne Seidelin. For selv om dadler er en del sundere end pebernødder, så er de stadig smækfyldt med frugtsukker.

- Hvis man kaster sig over pebernødder eller tørret frugt, så skal man have lige så mange nødder i den anden hånd. Hvis halvdelen af det, man spiser, er nødder, mens den anden halvdel er sukker, slik eller kager, så minimerer man skaden, siger hun.

Det bedste slik for de mavetykke vil være dadler, nødder, mandler og kakao blendet sammen til en slags sunde romkugler.

/ritzau/FOKUS

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.