Lev bedre med rigtig vejrtrækning

Verdensmester i fridykning og indehaver af flere andre rekorder Stig Åvall Severinsen fra Århus mener, at åndedrætskontrol er vejen til større velvære. Han lever og ånder for at få os andre til at trække vejret rigtigt.

Artiklens øverste billede
Yoga har åndedrætskontrol som omdrejningspunkt, og derfor laver Stig Åvall Severinsen yogaøvelser flere gange om dagen. Her er han fotograferet i haven ved Vejle Fjord Centret, hvor flere af hans kurser foregår. Foto: Carsten Andreasen

Livet leves mellem to åndedrag. Den første indånding og den sidste udånding.

Derimellem trækker vi vejret ca. en milliard gange. De fleste af os gør det uden at skænke det nogen større tanker, med mindre vi er forpustede.

Men vi burde interessere os meget mere for åndedrættet, fastslår Stig Åvall Severinsen - firedobbelt verdensmester i fridykning og ekspert i kunsten at trække vejret korrekt. For ved at fokusere på åndedrættet har vi en enestående mulighed for at styrke både krop og sind.

»Åndedrættet er vores bedste ven. Hvis vi ikke trak vejret, ville vi dø i løbet af få minutter. Men det er samtidig et tilstandsbarometer, som afslører, hvordan vi har det. Når vi trækker vejret dybt ned i maven, har vi det godt, mens vi trækker vejret overfladisk og hurtigt, når vi er syge eller stressede,« forklarer Stig Åvall Severinsen.

For at udbrede kendskabet til åndedrætskontrol har han skrevet bogen ”Træk vejret” og skabt den internationale platform breatheology.com. Gennem sit firma, BlueConsult, holder han også foredrag og kurser for bl.a. erhvervsfolk.

For Stig Åvall Severinsen drejer vejrtrækning sig om mere end blot at trække luft ind og puste det ud igen.

»Det gamle danske ord åndedræt er jo et fantastisk ord, som til forskel fra det engelske breathe stikker dybere til det åndelige, det sjælelige,« siger Stig Åvall Severinsen, som også mener, at mennesker gennem åndedrættet er tæt forbundet med hinanden og naturen.

»Vi deler luften med hinanden og indgår i et symbiotisk forhold med naturen. Vores udåndingsluft indeholder kuldioxid, som de grønne planter optager og omdanner til ilt.«

Åndedrættet kan styres

Modsat f.eks. hjerterytmen og fordøjelsen, som kun de færreste mennesker kan kontrollere, kan alle lære at styre åndedrættet, fastslår han. Man skal blot blive bevidst om det.

»Når man trækker vejret korrekt, får man ilt til organismen og mere ro til nervesystemet, så man bliver bedre til at manøvrere under pres og gennem livets genvordigheder i det hele taget,« mener Stig Åvall Severinsen.

De fleste kan let holde vejret et minuts tid uden træning. Men ved at lave nogle simple øvelser kan vi komme op på det dobbelte eller tredobbelte. Og øvelserne kan laves overalt - i toget, i bilen, på arbejdspladsen eller i biografen.

»Det pragtfulde ved åndedrættet er, at vi altid har det med os. Dermed er der talrige muligheder for dagen igennem at arbejde med vejrtrækningen,« siger han.

Kontrol med yoga

For at optimere sine sportsresultater har Stig Åvall Severinsen dyrket yoga intensivt, fordi yoga har træning med vejrtrækningen som omdrejningspunkt. Åndedrætskontrol anbefales ligefrem i den tusinde år gamle asiatiske visdom, fordi det er den direkte vej til at blive mere bevidst om livet og sin egen eksistens.

Yoga opererer med den enkle livsopfattelse, at mennesket fra fødslen er tildelt en vis portion åndedræt. Konsekvensen er, at jo hurtigere vi trækker vejret, jo tidligere slipper livet op.

Det stemmer langt hen ad vejen overens med grundlæggende viden i moderne medicin, så ifølge Stig Åvall Severinsen er der al mulig grund til at arbejde med vejrtrækningen.

»Prøv at holde vejret et halvt eller helt minut og oplev, hvordan tankemylderet, som vi alle sammen lever i, i større eller mindre grad, pludselig forsvinder. I løbet af få sekunder breder sig en dejlig afslappet følelse, og man fornemmer sin krop, mærker en prikken i huden, hører blodet bruse i årerne, og man bliver bevidst om de helt basale behov. Kroppen kommer op på mærkerne. Måske bliver man også bange. For hvad sker der, hvis man ikke kan trække vejret igen, når man gerne vil? En masser følelser strømmer igennem dig, blot fordi du holder vejret.«

Stig Åvall Severinsen sammenligner en pause i vejrtrækningen med en sø.

Når vandet står helt stille, bliver overfladen blank. Man kan se ned i dybet, og lyset trænger også bedre igennem.

»Man bliver simpelthen mere klarsynet og bevidst om, hvad man vil med sit liv - nøjagtig som inden for yogaen. For mig er det mere noget mentalt end noget fysisk at holde vejret. Det er tankens kraft eller endnu dybere - sjælens kraft.«

Åndedrætskontrol medfører desuden en række fysiologiske fordele som f.eks. en forøgelse af produktionen af røde blodlegemer, fordi kroppen danner ekstra store mængder EPO. Når man holder vejret, oplever man dykkerrefleksen eller det, som Stig Åvall Severinsen kalder ”den indre delfin”.

Hjernen går i nogle andre svingninger, og man opnår flere alfabølger i hjernen - et mere roligt og "blødt" sind.

Glæde under pres

Stig Åvall Severinsen har altid været fascineret af at være under vandet, hvor alt pludselig kun handler om ham selv og hans evne til at kontrollere kroppens behov for luft.

Gennem 15 år har han trænet sig op til at kunne holde vejret under vand i næsten ni minutter - på ren ilt kan han holde vejret i 20 minutter.

Forklaringen skal måske findes i en lungekapacitet på 14 liter mod normalt omkring syv liter for mænd - og en formidabel evne til at slappe af selv i stressede situationer.

»Som fridykker lukker jeg simpelthen af for alt omkring mig. Jeg skal ind i en boble. Min hemmelighed eller teknik, om man vil, er at holde fast i glæden ved den pressede situation. Jeg nyder bevægelserne i vandet, kulden mod huden og de små luftboblers kildren i næsen. Og så smiler jeg. Det lyder måske tosset, men det betyder noget mentalt at smile, så det gør jeg hele tiden - både et indre og et ydre smil,« fortæller han.

Stig Åvall Severinsens evne til at lukke af for ubehag og vende situationen til nydelse brugte han bl.a., da han i vinter svømmede 72 meter under isen i Knudsø for at demonstrere, at det er muligt at abstrahere fra ubehagelige omgivelser.

Den 1. april i år udsatte han sig også for maksimalt pres, da han satte sig for at lave en ny verdensrekord på ilt.

Efter at have fyldt lungerne med ren ilt lod han sig sænke ned blandt sandtigerhajer i Kattegatcentret i Grenaa og blev nede i hajtanken i 20 minutter og 10 sekunder.

»Det var for at vise en pointe. At man kan kontrollere sin vejrtrækning så præcist, at man rammer tallet 2010.«

LÆS OGSÅ: Yoga hjælper brystkræftpatienter

null

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.