• For abonnenter

Guide: Du kan få en minibil til samme pris som en mikro

Med omhu kan du rykke en klasse op og finde en næsten ny minibil til samme pris som en ny mikro. Vi viser vejen.

Artiklens øverste billede
Udvalget af let brugte minibiler med et par år på bagen er pænt. Du kan finde fine eksemplarer af f.eks. Opel Corsa, Ford Fiesta og Peugeot 208 til omkring 100.000-110.000 kr. Skoda Fabia og VW Polo holder brugtprisen bedre og er dermed ikke så stærke alternativer til en ny mikrobil. Foto: Christian Schacht

Selv om budgettet ligger i omegnen af 100.000 kr., og du gerne vil have et vist albuerum, behøver du ikke krympe dig sammen i en mikrobil.

Der findes nemlig alternativer. I takt med at nye minibiler er faldet i pris, og konkurrencen over en kam er skærpet i miniklassen, findes der nemlig en række alternativer, som er tæt på prismæssigt.

»Mange har en opfattelse af, at mikrobilerne typisk ligger i 85.000 kr. Men det er ikke korrekt. De nye, som sælges, koster 112.000 kr. i gennemsnit. Og så findes der altså en række andre muligheder, hvis man vil have en bil, hvor der er plads til mere end en kasse øl i bagagerummet,« siger Jan Lang, som er analytiker på Bilbasen.

Hvad med en Opel Corsa 1,4 Enjoy fra 2015 med 39.000 km’s kørsel, der koster 105.000 kr. Foto: Opel

Hvis vi isoleret ser på den populære VW Up, er gennemsnitsprisen endda 125.000 kr. Således kan du få en Renault Clio Autentique fra 2016 med 16.000 kørte km til godt 110.000 kr. eller en Opel Corsa Enjoy 2015 med 39.000 km på tælleren til 105.000 kr. Men du kan også få en Peugeot 208 1,0 Active årgang 2016 med 10.000 køre km til 103.000 kr. eller en Nissan Micra 1,2 Visia fra sidste generation, som ligger mellem mikro- og miniklassen, til 73.000 kr. for en 2015’er med 19.000 km på klokken.

Prisknæk ved fire år

Jan Lang peger på, at han er gået efter næsten nye biler, der på den front altså er reelle alternativer til en ny mikrobil.

Det er biler, som er maks. 30 måneder gamle; på den måde får man i mange tilfælde nybilsgarantien med.

Jan Lang, analytiker, Bilbasen

»Det er biler, som er

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.