• For abonnenter

Volvos sværeste bil ligner en vinder

Volvo søsætter nye modeller i en lind strøm. Anden generation af XC60 har ingredienserne til at efterfølge den storsælgende første version af bilen.

Artiklens øverste billede
Den store Volvo XC90 er bygget til amerikanske forhold. XC60 har dimensioner, der passer til europæiske veje og parkeringspladser. Foto: Volvo

Volvo XC60 D4 AWD aut.

Motor: 2,0 liter

Effekt: 190 hk

Moment: 400 Nm

0-100 km/t.: 8,4 sek.

Topfart: 205 km/t.

Forbrug: 19,6 km/l.

Pris fra ca. 745.000 kr.

Beskatningsværdi: 575.000 kr.

Stort motorprogram

Den nye XC90 deler en stor del af teknikken med XC90 og dermed motorprogram: Under motorhjelmen i toppen af drivlineprogrammet ligger Volvos T8 Twin Engine benzin plug-in hybrid.

Motoren yder 407 hk og accelererer bilen fra 0 til 100 km/t. på blot 5,3 sekunder. Den nye XC60 kommer også med den nævnte dieselmotor D4 motor på 190 hk og D5, der yder 235 hk. Svenskerne har også den benzindrevne T5 på 254 hk og T6, som med både turbo og kompressor yder 320 hk.

BARCELONA — I filmens verden er toeren altid svær, hvis etteren har været en dundrende succes.

Sådan er det også for Volvo, hvis den mest populære model er 10 år gammel. At XC60 så samtidig med alderen sælger bedre end nogensinde før, gør kun efterfølgeren endnu sværere.

XC60 ligner naturligvis resten af modelprogrammet i det indvendige. Det vil sige et venligt, moderne design med oplevelsen centreret omkring en skæm. Blot otte knapper er der af den gammeldags type, hvor man skal trykke.

Selve instrumentpanelet har fået en forførende kurve på tværs i træ. Det ser hamrende godt ud.

XC60 skiller sig ud fra de andre nye Volvoer ved at have blødere kurver i interiøret, hvor der er mulighed for at vælge træ, der minder om drivtømmer. Foto: Volvo

Resten af betjeningen sker gennem skærmen, og det er samtidig Volvo-bilernes svaghed.

Der er gået for meget design i skærmen, og det indrømmer den ansvarlige fra Volvo næsten, da vi spørger, hvorfor trykfelterne til betjeningen er så små i de nye modeller …

Vi er ikke de eneste, der har brokket os over betjeningen i de nye Volvoer, så derfor har Volvo ændret den grafiske såkaldte brugerflade en anelse i XC60, og ændringerne finder om ikke så længe vej til S90/V90 osv.

Det første møde med det nye design giver ingen klar fornemmelse af, om det er blevet bedre. Jeg tvivler, men navigationen er dog blevet lidt nemmere at finde rundt i med lidt større felt til at trykke på …

Selve instrumentpanelet har fået en forførende kurve på tværs i træ. Det ser hamrende godt ud, og Volvos design gør bilen til noget helt særligt. Her

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.