Airbnb-udlejere får falsk tryghed

Tusindvis af danskere udlejer værelser og lejligheder gennem Airbnb, men de skal ikke regne med at være dækket, hvis der sker skader på ejendommen. Deletjenester befinder sig i en gråzone, og der er behov for lovgivning, mener Forbrugerrådet Tænk og juraeksperter.

Artiklens øverste billede
Ulrik Borch er havnet i en klemme, efter at hans toilet var årsag til en oversvømmelse i etageejendommen på Nørrebro, mens hans lejlighed var udlejet via Airbnb. Deletjenester befinder sig i en gråzone, og der er behov for lovgivning, mener Forbrugerrådet Tænk og juraeksperter. Foto: Casper H. Christensen

Selv om den amerikanske boligudlejningstjeneste Airbnb lover udlejerne tryghed, værtsgaranti og beskyttelse for skader op til 6 mio. kr., kan det blive en bekostelig affære at udleje sin bolig, hvis uheldet er ude.

Indboforsikringen dækker ikke, den såkaldte værtsgaranti er fyldt med begrænsninger, og Airbnb’s værtsbeskyttelsesforsikring gælder slet ikke i Danmark.

Advarslen kommer fra advokat Søren V. Andreasen, der har speciale i lejeret og er forfatter til bogen ”Lejeret (Ret & Rimeligt)”. Han holder foredrag om Airbnb og mener, at der er behov for lovgivning på området.

Når man læser alt det på engelsk, finder man ud af, at den dækning, som Airbnb tilbyder, ikke er ret meget værd.

Søren V. Andreasen, advokat

»Der er lidt det vilde vesten over Airbnb. De, der tilmelder sig, stoler på det, som står på dansk på hjemmesiden, men det er ikke dækkende. Når man læser alt det på engelsk, finder man ud af, at den dækning, som Airbnb tilbyder, ikke er ret meget værd. Der er en masse betingelser, man skal opfylde, og man må ikke træde forkert, for så dækker de ikke,« siger han.

Minimum af rettigheder

Ifølge jurist Lea Markersen fra Forbrugerrådet Tænk er de uklare forsikringsbetingelser ikke kun et problem hos Airbnb, men også i andre deletjenester som f.eks. Gomore og Uber.

»Deletjenesterne er kommet snigende og rummer mange fine elementer, men der er simpelthen ikke noget lovgivning, der beskytter forbrugerne, hvis noget går galt. Det er der brug for, ellers kommer vi til at høre om mange, der kommer galt af sted,« siger hun.

Lea Markersen mener, at der bør være et krav til forsikringsdækningen, så forbrugere er sikret et minimum af rettigheder.

»Det lader ikke til, at deletjenesterne selv kan finde ud af det. Derfor må vi have lovgivning på området – både på EU- og nationalt plan,« siger hun.

Professor Hans Henrik Edlund, Aarhus Universitet, er enig i, at der behov for lovgivning, men han sætter spørgsmålstegn ved, hvem der skal lave den.

»Udfordringen er, at deletjenesterne er internationale og kører efter standarder og regelsæt, som ikke nødvendigvis passer med de danske. Selv om man forestiller sig, at EU laver lovgivning på området, vil man stadig kunne opleve, at der kan være deletjenester med basis uden for EU, og de vil være svære at ramme,« siger han.

Alligevel mener Hans Henrik Edlund, at der er behov for at beskytte de folk, der bruger deletjenesterne, for der er mange risici for, at det kan gå galt.

»Den form for forbrugerbeskyttelseslovgivning har man gennemført igennem rigtig mange år, men som regel først når der er ”lig på bordet”, for før går det ikke op for politikerne, at der er et behov,« siger Hans Henrik Edlund.

Mange begrænsninger

Advokat Søren V. Andreasen har for Forbrugerrådet Tænk gennemgået vilkårene i Airbnb’s værtsgaranti, som ifølge ham er fyldt med begrænsninger. Helt præcis er der 8.135 ord på engelsk, der står med småt og er formuleret, så man skal være jurist for at kunne gennemskue meningen.

Hvis uheldet er ude, skal man ifølge betingelserne hos Airbnb selv forsøge at finde en løsning med lejeren, inden man involverer Airbnb. Men Airbnb kræver samtidig, at anmeldelsen skal foretages senest 14 dage efter at lejeren fraflytter lejligheden, eller inden en ny lejer flytter ind. Det giver meget kort tid til at handle, mener Søren V. Andreasen.

Skader skal politianmeldes

Der er omfattende krav om dokumentation for udlejerens krav. Bl.a. kræver Airbnb, at man politianmelder skaden, hvis den er større end 300 dollars, selv om politiet næppe vil tage en sådan anmeldelse alvorligt.

På Airbnb’s hjemmeside er der også en beskrivelse af den anden forsikring, den såkaldte værtsbeskyttelsesforsikring.

»Når forsikringen er markedsført på dansk, må man gå ud fra, at den gælder i Danmark. Men der står længere nede på siden, at den ikke dækker i Danmark. Jeg tror, at det kommer bag på mange udlejere, at de er så dårligt stillet, hvis der sker en skade, mens de har udlejet deres bolig,« siger Søren V. Andreasen.

Airbnb ønsker ikke selv at fortælle, hvor mange Airbnb-overnatninger der er i løbet af et år i Danmark. Men tallet vokser eksplosivt.

De seneste beregninger, som er foretaget af Horesta i december, viser, at de danske brugere af tjenesten i 2015 fik betaling for sammenlagt 1,7 mio. overnatninger.

0,002 pct. større skader

Forbrugerbladet Tænk Penge skriver, at der i 2015 ifølge Airbnb var 41 mio. gæster, der på verdensplan opholdt sig i en bolig formidlet af Airbnb, og der var kun 1.010 tilfælde af betydelige skader på inventar og ejendom (over 1.000 dollars), der blev indrapporteret til virksomheden.

Det svarer til 1 af hver 41.000 gæster over hele verden, svarende til 0,002 pct.

Jyllands-Posten har forsøgt at få Airbnb’s pressefunktion til at svare på spørgsmål. Det er ikke lykkedes.

Det eneste svar, der er kommet fra Airbnb er fra ”Katya”, der beder om at få e-mailadresse og reservationsoplysning på Ulrik Borch, som er havnet i en klemme, efter at hans toilet var årsag til en oversvømmelse i etageejendommen på Nørrebro, mens hans lejlighed var udlejet via Airbnb til to tyske piger.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.