Klassiske biler i rustikke rammer

Hundredvis af bilklenodier kan besigtiges i Copenhagen Classic Garage i Søborg, der er et københavnsk bud på de tyske Meilenwerke.

Artiklens øverste billede
Hans Bo købte sin første Mercedes i 1975, en 220SE Coupé fra 1964. Han har haft 5.000 Mercedeser og fik den retur efter 38 år.

En Lotus Super Seven Caterham står lav og indbydende foran en sportslig Pontiac Fiero, inde ved siden af stråler en nobel Rolls-Royce Silver Cloud III, som gerne vil tage glansen fra en næsten lige så eksklusiv Mercedes 600 fra 1970, mens en velholdt BMW 2002 TII fra midten af 70’erne prøver at tage rampelyset fra en NSU RO80 og en Lancia Flavia 2000 henne om hjørnet.

Denne Jaguar XK140 fra 1955 med klassiske nummerplader er et af de mere sjældne syn.
Den brune Mercedes 600 fra 1970, der kun har kørt 115.000 km, er en salgsvogn, der er importeret fra Texas. Den er kun bygget i 2.190 eksemplarer, mens der er produceret 485 stk. af den længere Pullmann. Bilen, der har alt i udstyr med bl.a. servolukning af dørene, var forbeholdt de allerrigeste og statsledere. Den har været brugt i en musikvideo med rapperen L.O.C. Bilerne i Copenhagen Classic Garage bliver ofte lejet ud til filmformål. Senest har musikeren Mads Langer brugt en bil.
Den elegante Lancia Flavia 2000 på sorte danske nummerplader er en bil, som der ikke findes mange af.

Bilindtryk fra de sidste årtier er der masser af i Copenhagen Classic Garage, der har til huse i fem kæmpe industrihaller på Sydmarken 22, Søborg, i det centrale København.

I hallerne, som tidligere husede metalskrotfirmaet Uniscrap, er det nu bilhistorie bøjet i metal, som fylder de i alt 5.500 kvadratmeter. Copenhagen Classic Garage er tænkt som et dansk sidestykke til de tyske Meilenwerke, hvor entusiaster opbevarer og udstiller deres køretøjer. Nogle er til salg.

En klassisk 1968 Chevrolet Corvette fylder godt ud i sportsvognshallen. I baggrunden ses en 1970 Mercedes 280 SL Pagode.

250 biler under tag

I København er konceptet anderledes. Men de rå og rustikke rammer skaber på samme måde som i Tyskland en dramatisk og tidstypisk kulisse til 250 biler, der står under de hvælvede tage. Det er et oplagt sted til en udflugt for bilnørder og petrolheads, som kan kigge på mange af de firehjulede koryfæer.

De mange haller rummer en guldskat af klassiske biler. I salgshallen for Copenhagen Classic, som ses her, er der linet en lang række klassikere op. Fotos: Jens Overgaard

Udgangspunktet er, at man lejer garageplads til sin klassiker eller veteranbil, mens en bilforhandler af klassiske biler også bruger hallerne, der så er åbne på bestemte tidspunkter.

Den wankelmotor-drevne NSU RO80 fra 1970’erne er en af klassikerne. Den er en firmabil, Hans Bo har haft i eje i flere omgange. Den kører på motor nummer tre, men de to første følger bilen.
En Lotus Super Seven Caterham og en Pontiac Fiero – som kan forveksles med en Ferrari – soler sig i den såkaldte sportsvogshal.
Youngtimers som Mercedes W123 og W124 er i fortsat høj kurs. Disse står og venter på at blive renoveret.

Det er bilmanden Hans Bo, som er initiativtager til Copenhagen Classic Garage og bilforhandleren med firmaet Copenhagen Classic. Han søsatte også for nogle år siden det meget besøgte sommertræf Toldboden Copenhagen Classic.

Hans Bo tog de første skridt til bilkonceptet med Ballerup Auto Garage i 2012 i en nedlagt medicinalfabrik og flyttede året efter til et nedlagt cigaretlager i Søborg, som havde tilhørt Skandinavisk Tobakskompagni, mens navnet blev Copenhagen Classic Garage.

Flere muligheder

Fra efteråret 2015 har adressen været lokalerne på Sydmarken i Søborg, hvor der er flyttet mange ton jern for at give plads til bilerne. Ud over køb og salg er det også meningen, at der skal være aktiviteter og arrangementer omkring køretøjerne, ligesom klubber og entusiaster skal kunne leje sig ind eller bruge værkstedsfaciliteterne.

»Folk skal møde hinanden omkring de klassiske biler. Det er konceptet. Jeg lytter med, og hvis jeg kan komme med positivt input, er det godt,« siger Hans Bo.

Den metalblå Volvo 164 er en sjælden TE-model, der kun har kørt 72.000 km, og som ejeren fandt i Italien.
Buick Riviera-modellen årgang 1966 står i et hjørne med en stribe amerikanerbiler. Blandt andet en Nash Airflyte fra 1949.
Den mørke BMW 2002 TII med 133.000 km på tælleren er en bil, som får tænderne til at løbe i vand hos mange BMW-entusiaster. 2CV’en i baggrunden taler for sig selv.

De sidste par år er der også kommet lignede steder med Autogalleriet i Herning og Autogalleriet i Aarhus. Her er det klubber, der står bag.

Copenhagen Classic Garage

  • Sydmarken 22, 2860 Søborg. Hver tirsdag fra 1. oktober til 1. april er der sparke-dæk-dag fra kl. 17, hvor man kan få en rundvisning.
  • I sommerhalvåret rykker det åbne træf til Toldboden i København – Toldboden Copenhagen Classic – hvor ejere af klassiske biler møder op. Første gang var 5. april
  • Søndag kl.11-15 er der året rundt åbent i salgsafdelingen, men gæster vises også rundt i hele resten af huset.
  • Opmagasinering koster fra 700-1.000 kr./mdr. plus moms for biler op til fem meter.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.