Fri returret førte til blokering ved Boozt

Mange netbutikker tilbyder, at kunder gratis kan returnere varer, men der er en grænse.

Artiklens øverste billede
Black Friday er netop overstået. Mandag kommer Cyber Monday med masser af gode tilbud online, men man skal passe på med at returnere for meget, hvis ikke man vil i "den sorte bog" ved Boozt.com. Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Skal det være størrelse small eller medium?

De fleste, der handler tøj på nettet, kender problemstillingen. Og det gør netbutikkerne også.

Ifølge lovgivningen skal netbutikkerne give 14 dages returret, og mange netbutikker tilbyder oveni, at kunder gratis kan sende varer tilbage til butikken, så beslutningen om at købe kan gå lidt nemmere, hvis tøjet f.eks. skulle ende med at have en forkert størrelse eller ikke lever op til forventningerne.

Anne Marie Roesen fra Skanderborg køber ofte sit tøj ved Boozt.com, men nu er hun kommet i klemme.

Ifølge Boozt har hun »ikke handlet fair«, så hun er blevet bandlyst fra at handle ved dem.

»Jeg tænkte først, at det var spam. Det måtte da være en joke,« udtaler Anne Marie Roesen til TV 2 Østjylland på baggrund af den mail, hun fik fra Boozt.com.

Årsagen til blokeringen er, at hun er blevet inkluderet i deres automatiske fair use-filter, der skal stoppe kunder, som ofte lægger store bestillinger og efterfølgende sender alle eller næsten alle varer retur.

Anne Marie Roesen er uforstående over for beskeden. Hun kan dokumentere, at hun har sendt under halvdelen af sine ordrer retur, og det undrer hende, at det ikke skulle være fair.

I de seneste 13 måneder har hun 20 gange bestilt varer hos Boozt.com, og ni gange har hun sendt hele ordren retur.

Har meldt Boozt

Anne Marie Roesen synes, det købsmønster ligger langt fra ordlyden i mailen fra Boozt.com, hvor de skriver, at de bandlyser kunder, der f.eks. en eller flere gange om ugen lægger bestillinger og returnerer det hele igen.

Den fri returret er en del af markedsføringen hos Boozt. Anne Marie Roesen synes, det er vildledning, og har på den baggrund sendt en klage til forbrugerombudsmanden.

Desuden har kun kontaktet Boozt.com for at få en forklaring.

Indtil videre afviser de at åbne butikken for hende igen, men salgs- og marketingchefen hos Boozt.com, Peter G. Jørgensen, erkender, at det lyder mærkeligt, at Anne Marie Roesen bliver fanget af fair use-algoritmen.

»Hvis det er tilfældet, at kunden kun har returneret omkring 50 pct. af sine varer, så er det en fejl, at hun er blevet udelukket,« siger han til TV 2 Østjylland og uddyber:

»Der er nogle ekstreme tilfælde med folk, der returnerer rigtigt meget. I sidste uge havde vi eksempelvis en kunde, der købte 23 nederdele i sort og returnerede dem til vores lager igen. Det er sådan en adfærd, vi gerne vil have stoppet.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.