”Efter tiden” på Teater Grob skildrer en alt for nær fremtid

I Kirstine K. Høgsbros absurde, skræmmende og komiske forestilling ”Efter tiden” møder vi nogle af de sidste mennesker, der stadig har en lille smule empati, følelsesliv og tankevirksomhed tilbage.

Artiklens øverste billede
De fire skuespillere, tre statister og en mængde dukker i menneskestørrelse udgør tilsammen de medvirkende i Teater Grobs forestilling ”Efter tiden”. Foto: Emilia Therese

SKUESPIL

EFTER TIDEN

TEATER GROB

Skrevet og iscenesat af Kirstine K. Høgsbro

Scenografi: Maja Ravn

Varighed: 90 minutter

Spiller til den 25. maj 2019

Når verden en dag går under – når klimaforandringerne overmander os, eller solen opsluger jorden – kan vi så se tilbage på vores tid med stolthed? I Kirstine K. Høgsbros forestilling ”Efter tiden” bliver vi konfronteret med vores dårlige samvittighed.

Vi møder ikke mindst Dorte Madsen (Tina Gylling Mortensen), som har indset, at hun er et forfærdeligt og uempatisk menneske. Hun demonstrerer imod sig selv, og hun forsøger at blive isolationsfængslet, så hun ikke kan gøre mere skade på verden. Hun er så skuffet over sig selv, at hun ikke vil bruge sine forbogstaver og omtaler sig selv som ”orte adsen”.

Menneskeheden i forfald

Forestillingen er en absurd historie om en befolkning, der efterhånden er ved at give op. Langsomt forandrer de sig til meningsløse kroppe, som de, der stadig har lidt tilbage af sig selv, kan købe som eksempelvis møbler, lamper eller kæledyr.

Vores fire hovedpersoner kæmper krampagtigt for at holde fast i sig selv. Anders (Paw Henriksen) donerer både organer og lemmer til firmaets bedste programmør og bliver mere og mere amputeret. Hans kæreste, Hanne (Josephine Park), har slået en rengøringsdame ned, og nu går hun hjemme, mens hendes sprog mister betydning. Og Dorte Madsens forladte ægtefælle, Egon (Ole Boisen), sidder nu tilbage i lejligheden sammen med tre livløse kroppe, som han forsøger at holde festen kørende sammen med.

Imens kommer katastrofen tættere og tættere på, og desperationen stiger. De meningsforladte menneskekroppe bliver flere og flere, og til sidst kan vi ikke længere kæmpe imod – så er der kun den ultimative afslutning tilbage.

Skræmmende virkeligt

Kirstine K. Høgsbro står bag både tekst og iscenesættelse. Og begge dele er skabt i et klart og tydeligt formsprog, der inviterer til at tage stilling. Desværre er det ikke så fordrende at se teater, der grundlæggende kun fortæller, at alting går ad helvede til.

Men vi kan i hvert fald mærke dramatikerens engagement helt ud i salen. Og budskaberne bliver så udtalte i forestillingen, at det er som at få tygget maden for sig.

Ikke desto mindre passer forestillingen lige ind i tiden, og den har noget afgørende på hjerte. Derudover er forestillingen spillet med god sans for det tragikomiske af de fire medvirkende, og dermed bliver tyngden i teksten ledsaget af et lille grin i ny og næ.

Vi går underholdte, men også temmelig skræmte fra forestillingen. Dette dystopiske fremtidsscenarie kan vi jo godt mærke, at vi allerede har taget de første skridt ind i. Og ligesom personerne i forestillingen gør vi intet, selvom katastrofen nærmer sig.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.