Medieforskere om annoncørflugt fra Den Korte Avis: »Det har ikke en pind med ytringsfrihed at gøre«

Der er intet nyt i, at virksomheder dropper annoncer i medier, som kan skade deres produkt, siger to medieforskere.

Artiklens øverste billede
Ralf Pittelkow og Karen Jespersen driver Den Korte Avis, som har mistet mange annoncører de seneste dage. Foto: Peter Hove Olesen

Først sagde Nordea stop for annoncering hos Den Korte Avis, og siden fulgte et hav af andre virksomheder som Ikea, YouSee og Elgiganten. Annoncørflugten har fået mediets chefredaktør Ralf Pittelkow op i det røde felt, fordi der efter hans mening er tale om et »angreb på ytringsfriheden«.

»Det er et fuldstændig uhørt angreb på ytringsfriheden, vi oplever her. Fuldstændig uhørt! Det er historisk enestående,« sagde Ralf Pittelkow fredag til Jyllands-Posten.

Men der er intet odiøst i virksomhedernes beslutning, vurderer medieforsker og lektor Michael Bruun Andersen fra Roskilde Universitet.

»Det er helt naturligt, at annoncørerne ikke vil være i et miljø, som underløber deres kommercielle budskab. Prøv at bladre det gamle kommunistblad Land og Folk igennem og se, hvor mange store virksomheder, der ville annoncere der. Det er ganske få,« siger han.

Samme melding kommer fra Frands Mortensen, professor og medieforsker ved Aarhus Universitet.

»Det har ikke en pind med ytringsfrihed at gøre. Det har noget med markedsmekanismer at gøre og er sket i over 100 år.«

Han kalder det »naivt,« hvis man tror, at sådan noget ikke foregår og nævner Ekstra Bladet i 1970'erne, som trods meget høje læsertal havde svært ved at tiltrække annoncører, fordi flere virksomheder ikke ville ses i avisen.

»Det er for så vidt det samme, der sker nu. Nu har firmaer meldt fra, fordi de ikke vil være i det miljø, som Den Korte Avis har skabt.«

Den Korte Avis ejes og drives af den tidligere politiske kommentator Ralf Pittelkow og hans hustru, det tidligere folketingsmedlem Karen Jespersen (V), og deler vandene med sine historier om indvandring og islam.

Annoncørflugten startede, da en person skrev til Nordea, fordi han havde set en Nordea-annonce hos Den Korte Avis. Siden har flere brugere på sociale medier opfordret en række virksomheder til at trække deres reklamer fra mediet, og det har fået Ralf Pittelkow til at tale om et farligt nybrud, fordi virksomhederne ser bort fra spilleregler om, at annonceplaceringer skal være apolitiske.

Men annonceplaceringer har aldrig været apolitiske, siger Frands Mortensen.

»Så kunne man sætte maskiner til at gøre det og flytte annoncerne over, hvor der er flest læsere. Men sådan foregår det jo slet ikke.«

Michael Bruun Andersen peger på, at det er almindelig kommerciel logik, at virksomhederne er opmærksomme på henvendelser fra deres kunder.

»Annoncørerne er ikke ude på at tryne Den Korte Avis. Det er helt misforstået. De er ude på at varetage deres berettigede kommercielle interesse, som i det her tilfælde defineres ud fra den journalistiske kontekst, som Ralf Pittelkow står for,« siger han og fortsætter:

»Vi har også næringsfrihed i Danmark. Og hvad bliver der af den, hvis annoncørerne som kommercielle virksomheder ikke selv må bestemme, hvor de placerer deres annoncer? Det er the name of the game i et mediemarked, at annoncørerne frit beslutter, hvilken kontekst de vil betale for at blive eksponeret i.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.