Fra skod-tv til moralsk pejlemærke: Reality-genren har skiftet ham

Det bliver med store ændringer i koncept og kulisser, når der i slutningen af maj er premiere på en ny sæson af reality-genrens grundsten, ”Paradise”.

Artiklens øverste billede
Olivia Salo og Emil Olsen var også værter i sidste sæson. Tilrettelæggerne fremhæver værtsparret som et tegn på, at programmet gennem flere år har forsøgt at rykke sig, fordi Emil Olsen som homoseksuel og med sin stil udfordrer den gængse forestilling om en mand på hotellet. Foto: Janus Nielsen/Viaplay

Der er lagt op til markante ændringer i det legendariske reality-format ”Paradise Hotel”, når den nye sæson har premiere om få uger.

En af ændringerne er to adskilte enkeltmandssenge på dobbeltværelserne, men der er større forandringer end det.

Deltagerne får også muligheden for igennem hele sæsonen at danne partnerskaber på tværs af køn, og et alderskrav på minimum 20 år for deltagerne er indført.

Tilrettelæggerne har derfor også omdøbt formatet ”Paradise” og kalder det en versionering af det tidligere ”Paradise Hotel”, som kørte i Danmark i 18 sæsoner. Formatet har premiere på Viaplay den 24. maj.

Ændringerne kommer i kølvandet på de sager, programmet har været centrum for i vores nordiske nabolande. I Sverige blev en deltager sidste forår sendt hjem under optagelserne af programmet på grund af flere anklager om seksuelt overgreb. I Norge blev en hel sæson af programmet fjernet i begyndelsen af dette år, da sidste års vinder af programmet, Markus Nikolai Grønberg, blev idømt en fængselsdom på fire år og fem måneder for voldtægt mod en 14-årig. Allerede under optagelserne af ”Paradise Hotel” havde den 23-årige vinder været i politiets søgelys, men Grønberg fortalte ikke produktionsholdet om sagen og politiets efterforskning af den. Ændringerne, som nu sker på tværs af de nordiske lande, er dog ikke et produkt af de verserende sager, men har været på tegnebrættet længe, siger programredaktør Morten Lollike:

Programmet er indtil nu blevet optaget på et hotel i kystområdet Costa Careyes i Mexico og har hidtil båret navnet ”Paradise Hotel”. Fra denne sæson hedder det "Paradise", og optagelserne er flyttet til en anden luksuriøs lokation blot 20 minutters kørsel ad samme kyst fra det tidligere hotel. Foto: Janus Nielsen/Viaplay

»Det er klart, at vi tager højde for det, der er sket, men ændringerne har været undervejs i lang tid, og allerede i sæson 17 og 18 havde vi foretaget nogle ændringer, men det tager lang tid at implementere så store ændringer, som vi kommer med nu,« siger han og refererer til, at den regel om samtykke, der er for de danske deltagere, som skal give thumbs up til producenterne, før de har sex, og den kønsneutralitet, der allerede har været i programmet, foruden kåringen af årets ”Paradise”-personlighed, som er gået på det indre og om, hvorvidt man har været en god kammerat og et forbillede for de andre gæster på hotellet fremfor udseende.

»Grundidéen med ændringerne er, at vi gerne vil brede reality-genren ud og gøre den mere tilgængelig og mangfoldig. Vi er stolte af og glade for det program, vi har produceret indtil nu. Men der er strømninger i tiden, vi gerne vil være en del af. Vi føler et ansvar for at vise, at reality for eksempel også er et forum, hvor man kan føre vigtige samtaler om klimaet, sindslidelser eller sorg,« forklarer Morten Lollike.

Den altafgørende ændring bliver ifølge Morten Lollike, hvordan deltagerne kan sætte deres personlighed i spil i selve spillet. I ”Paradise” spiller deltagerne om at vinde en halv million kroner, og hver uge stemmes en deltager ud fra hotellet i Mexico, hvor programmet optages, hvis han/hun ikke har en partner ved sin side. Men i den nye sæson kan deltagerne også blive honoreret og overleve i spillet, hvis de udviser kærlige handlinger over for de andre gæster som eksempelvis hjælper en ven under den ugentlige partnerceremoni, så det ikke kun er dem, der er taktiske og for eksempel gode til at lyve, der har chancer for at ende i finalen.

Spillet er skubbet i baggrunden

Ifølge Mads Møller Tommerup Andersen, der er adjunkt på Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet og forsker i reality-tv, har genren grundlæggende ændret sig meget gennem de seneste år, hvor særligt fokus på den taktiske del er neddroslet:

»Da DR3 kom til i 2013, begyndte de at lave reality på en mere sober og DR-agtig måde, som de så kaldte ’eksperimenter’ for netop ikke at blive sammenlignet med programmer som ”Paradise Hotel”. DR3’s programmer var inspireret af eksisterende reality-formater, men kanalens tilpasning var for eksempel ofte at udlade den del, hvor deltagerne bliver stemt ud af seerne eller af hinanden,« konstaterer Mads Møller Tommerup Andersen og understreger, at ændringer inden for den gren af genren, som vi ser nu, er forholdsvist nye:

»Hvis du tager reality-formater som ”Paradise Hotel”, ”Robinson Ekspeditionen”eller ”Luksusfælden” som eksempler, har disse reality-programmer kun ændret mindre detaljer i løbet af de seneste 15-20 år. De viser, at noget reality kan køre i mange sæsoner og bliver brugt af kanalerne som stabile trækplastre. I kraft af deres popularitet tør kanalerne derfor sjældent ændre ret meget ved den slags programserier, når først de kører godt.«

Spørger man Marlene Weybøll, der er vært på podcasten ”Reality Tjek” og også tidligere caster på reality-programmer, er det netop heller ikke på grund af spillet, at programmer som ”Paradise” har seere. Hun frygter, at programmets kerne forsvinder med ændringerne, fordi det i forvejen er meget lødigt tv:

»Jeg tror ikke på, at det holder. Eller at de får de seere, som de ønsker. For det er et bestemt segment, der ser ”Paradise” og altid har set ”Paradise”, og som er vant til, at der kommer mænd og kvinder, som ser ud på en bestemt måde. Og at der er intriger, når de bliver fulde, og parforhold, der opløses. Det er det, seerne forventer og går op i fremfor taktikken og selve spillet. Jeg er meget uinteresseret i det nu, og jeg kan mærke, at jeg som seer allerede mangler Rikke Gøransson (tidligere vært på programmet, red.),« siger Marlene Weybøll og henviser til, at det som seer i forvejen er meget tydeligt, at deltagerne selv vælger eksempelvis at drikke den alkohol, produktionen sætter frem, hvorimod det ikke virker til at være tilfældet med et program som ”Ex on the Beach”, hvoraf en ny sæson også har premiere på discovery+ inden længe.

Den nye lokation for "Paradise" er stadig lyserød. Foto: Janus Nielsen/Viaplay

At miste seere, som allerede følger med i ”Paradise”, er dog ikke en bekymring for produktionsholdet bag programmet, understreger programredaktør Morten Lollike:

»Vi er fuldstændig klar over den ikoniske status, som ”Paradise” har. Så det er klart, at når vi går ind og ændrer i programmet både internt i form af produktionsforhold og eksternt i form af de regler, der præger, hvad seerne ser, så vil der være folk, som tænker: ”Hvad søren har I gang?”. Folk bliver overraskede over det, fordi ændringerne som helhed er store. Men årsagen til ændringerne er også, at der kommer en ny generation. Vi har en bred seergruppe, men vi vil også omfavne en ny generation af seere,« siger han.

Udvidelse af normalitetsbegrebet

Programmet omfavner allerede den nye generation af seere, mener Rikke Dal Støttrup, som er chefredaktør for Alt for Damerne og tidligere har blandet sig i debatten om forældet reality-tv i forbindelse med dating-programmet ”The Bachelor”, hvor en mand skal finde kærligheden blandt en større gruppe kvinder, på TV 2:

»Modsat ”The Bachelor”, som mest af alt minder om et gammeldags harem, har ”Paradise” allerede fornyet sig og vist, at programmet kender tidsånden ved for eksempel at have droppet den sædvanlige kåring af Mr. og Miss Paradise undervejs og i stedet finde årets Paradise-personlighed og ved at have fået en vært som Emil Olsen, der er homoseksuel og går med makeup,« siger hun, men fortæller, at hun er meget spændt på, hvad de mener med ændringen »en bredere sammensætning af deltagere«:

»Som medier mener jeg, at vi har et ansvar for at udvide normalbegrebet i forhold til kroppe, farver og alder,« siger Rikke Dal Støttrup.

I kølvandet på anden sæson af det britiske reality-program ”Love is blind”, som kan ses på Netflix, endte producenterne i modvind, fordi seerne i teaseren havde fået indtryk af, at programmet denne gang ville vise en bredere sammensætning af særligt kvinder, hvor både større og mørklødede kvinde medvirkede, men ved programmets begyndelse medvirkede de kun kortvarigt i kærlighedskonkurrencen.

Ifølge Morten Lollike vil den nye sæson af ”Paradise” leve op til en bredere sammensætning af deltagere, hvad angår både udseende og uddannelsesbaggrund.

Også Mads Møller Tommerup Andersen er særligt nysgerrig på, hvordan det punkt helt konkret er blevet fortolket i castingen af programmet, fordi genren halter efter på det parameter. Genren har altid været centrum for mange etiske diskussioner, understreger han, netop fordi genren falder mellem to stole: dokumentarisme og fiktion. Det giver genren en masse etiske dilemmaer, men gør også, at genren altid har været en god samtalestarter ude i samfundet, hvad angår forventninger til adfærdsmønstre og moral.

Deltagerhåndtering

Ifølge Marlene Weybøll halter genren – og ”Paradise” som program – gevaldigt bagefter i håndteringen af deltagere. Netop fordi det er autentiske mennesker, som tilmed ikke betales for at medvirke, bør der i højere grad tilføres og indtænkes midler til at klæde deltagerne på til det fulde forløb, de skal igennem, når de medvirker i et reality-program:

»Det hele begynder jo egentlig først for deltageren, når programmet sendes – altså længe efter, at programmet er blevet optaget. De bliver udsat for hadebeskeder på de sociale medier, og det forløb mangler genren virkelig at tage højde for, fordi det jo netop er virkelige mennesker, som leverer varen til det,« siger hun.

I Storbritannien tog en tidligere reality-deltager i 2019 sit eget liv. Og det fik flere tidligere deltagere i programmet ”Love Island”, som den nu afdøde deltager havde medvirket i, til at rase mod tv-stationer, fordi de ikke mente, at de klædte deltagerne godt nok på til det efterforløb, der fulgte efter sendingerne.

I en nyoprettet stilling med titlen Cast & Talent Manager DK har ”Paradise”-deltagerne nu fået en person, som følger dem gennem hele deltagerforløbet, og som de altid kan kontakte under sending af programmet. Lignende stillinger er oprettet i Norge og Sverige.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.